×

مطالب مرتبط:

” علی کریمی ” به سیم آخر زد: از برنامه ۹۰ هم دیگر نمی شود انتظار داشت ؛ چرا جو درست نمی کنید تا برای یک بار هم که شده آقایان پاسخگو باشند ؟

علی کریمی حالا دیگر در فوتبال ما جادوگر نیست. او یک عصیانگر علیه فساد در فوتبال هست. کریمی نه وام دار کسی هست و نه نیاز به رسانه دارد چون خودش زبان آزادی بیان به حساب می آید. حرفش را می زند؛ بی پروا و همانطور که در دوران بازیگری اش حریفان را بی پروا در ...

فرمانده ارتش: عمق فاجعه بسیار زیاد است/ در برخی مناطق تقریباً چیزی سالم نمانده +فیلم

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما به توضیحاتی درباره وضعیت زلزله زدگان در غرب کشور پرداخت. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما به توضیحاتی درباره وضعیت ...

«کودک سرگردان» به جشنواره سینما حقیقت می آید

«یورگیس پانته‌لاکیس» فیلمساز یونانی با مستند «کودک سرگردان» در بخش « ...

«پیرو عشق» روی آنتن رادیو می رود

نمایش رادیویی «پیر و عاشق» به مناسبت بزرگداشت آیت‌الله علامه سیدمح ...

اعلام برنامه اجرایی جذب نخبگان در سال۱۳۹۶

از سوی مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ؛ ...

خواننده ای که صدای مسعود کیمیایی را درآورد

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود کیمیایی در گفت و گو با یک برنامه سینمایی ـ اینترنتی درباره استفاده از صدای امیر عباس گلاب به جای پولاد کیمیایی در فیلم «قاتل اهلی» گفت: اصلا نمی خواستم درباره «قاتل اهلی» حرف بزنم، اما باید این را اشاره کنم که کاراکتری که پولاد ...

رئیس قوه قضاییه: باید برای نقدهای علمی حقوق بشری علیه غرب برنامه داشته باشیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در نشست اعضای ستاد حقوق بشر با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن مباحث حقوق بشری از جنبه های مختلف و رعایت ابعاد گوناگون موضوع حقوق بشر در مواجهه با غرب، عنوان کرد: یکی از جنب ...

زلزله ویران کننده؛ به نفع اقتصاد یا ضرر؟

بیوگرافی بهاره رهنما / عکسهای عروسی بهاره رهنما چکیده ای از بیوگرافی بهاره رهنما نام و نام خانوادگی : بهاره رهنما زمینه فعالیت : بازیگر تئاتر، تلویزیون، سینما، نویسنده، کارگر ...

ورود آب به شبکه های آبرسانی سرپل ذهاب و قصرشیرین

بیوگرافی بهاره رهنما / عکسهای عروسی بهاره رهنما چکیده ای از بیوگرافی بهاره رهنما نام و نام خانوادگی : بهاره رهنما زمینه فعالیت : بازیگر تئاتر، تلویزیون، سینما، نویسنده، کارگر ...

کمیته امداد برای کمک رسانی به زلزله زدگان برنامه ریزی کند

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور به ویژه استان قم باید برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده برنامه‌ریزی لازم را دنبال کند.به گزارش ایسنا، آیت‌الله «سید محمد سعیدی» ا ...

سپاهان یک بازی از تماشاگر محروم شد/ بازنده شدن پارس جنوبی در لیگ

بیوگرافی بهاره رهنما / عکسهای عروسی بهاره رهنما چکیده ای از بیوگرافی بهاره رهنما نام و نام خانوادگی : بهاره رهنما زمینه فعالیت : بازیگر تئاتر، تلویزیون، سینما، نویسنده، کارگر ...

هنرمند نقاش به پروژه «محمد رسول الله (ص)» پیوست +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی پروژه انیمیشن محمد رسول الله (ص)، حسن روح الامین هنرمندی که نقاشی های عاشورایی اش شهرت دارد، با طراحی هفت تابلوی نقاشی، کانسپت های اولیه سریال انیمیشن «محمد رسول الله(ص)» را خلق نمود. این هنرمند که نامزد دریافت ...

نشست نقد و بررسی فیلم «خواب ابراهیم»برگزار شد

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فیلم، جلسه نقد و بررسی فیلم‌های هنروتجربه که این هفته در سینما سوره اصفهان به مستند «خواب ابراهیم» اختصاص داشت.، از ساعت 19با حضور علاقه‌مندان به این سینما آغاز شد.«خواب ابراهیم» مستندی است که مراحل تولید فیلم «چ» ساخته ...

توقف نفت صدرنشین مقابل برق/ نساجی برد و به رده دوم رسید

بیوگرافی بهاره رهنما / عکسهای عروسی بهاره رهنما چکیده ای از بیوگرافی بهاره رهنما نام و نام خانوادگی : بهاره رهنما زمینه فعالیت : بازیگر تئاتر، تلویزیون، سینما، نویسنده، کارگر ...

نکته! این مطلب توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. لطفا نظر خود را در رابطه به این مطلب در صفحه تماس با ما در میان بگذارید.

نظریه طبیعت زیرساخت های رسانه ای جمهوری اسلامی ایران

نظریه فطرت به مثابه زیربنایی برای رسانه جمهوری اسلامی ایران

این گزارش با آغاز این جلسه دکتر رضا واعظی در حالی که از بیان مقدمه ای در مورد رادیو و تلویزیون دارای یک محل در قرن گذشته به عنوان یک قوی توضیح داده شده به رسانه ها نسبت به دستاورد های انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: رادیو و تلویزیون رسانه های پدیده قرن گذشته بسیار جامع است. علاوه بر این رسانه های جدید باعث شده در جهان به می گویند در پاسخ به رسانه ها استفاده می شود. جهان اسلام و در نتیجه جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی است. یک نقطه یکی از مهم ترین اقدامات از نتایج به دست آمده از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر اندیشه ولایت فقیه است. Starsem بر اساس ارزش پذیرفته شده و اصول انقلاب است. لذت بردن از رسانه های starsem در زمینه رسانه ها نیز با توجه به اهمیت رسانه ها و بسیاری از مشاغل این بود که همیشه مورد توجه قانونگذاران و انقلاب اسلامی است. و نکته دیگر این است که تعامل رسانه ها نسبت به این دستاورد انقلاب اسلامی است که می تواند در طراز انقلاب اسلامی و ارزش هایی که کنترل آن را به نظر می رسد. سوال از ضرورت است. طراز به معنی حکومت قانون و.... و.... موقعیت و رتبه و غیره.). "نوع حصان و haih است. در ادامه دکتر واعظی گفت: نظریه، پایه و اساس هر علم، عمل و فعل است. افعال بر اساس نظریه‏‌ها شکل گرفته و عملی می‏‌شوند. نتیجه اینکه، چارچوب نظری متناسب با رسانه طراز انقلاب اسلامی و نظریه‌‏ای که بتوان بر اساس آن رسانه‏‌ها و بویژه صدا و سیما را تبیین کرد، چیست و چگونه می‌‏توانیم به آن برسیم؟ پیشنهاد بنده، بحث نظریه فطرت برای رسانه است که بتوانیم بر اساس این نظریه، رسانه طراز انقلاب اسلامی یا رسانه دینی و ارزشگرا را تبیین کنیم. بنابراین اولین سوالی که مطرح می‌‏شود، این است که چرا به سراغ نظریه فطرت رفته‏‌ایم و یا به تعبیر دیگر، ضرورت‏‌های وجود رسانه طراز انقلاب اسلامی چیست؟ ضرورت‏‌های وجود رسانه طراز انقلاب اسلامی عبارتند از: حساسیت و اهمیت رسانه‌‏ها و کارکردهای بی‏شمار آنها ماهیت کاملاً ارزشی و دینی انقلاب اسلامی و ضرورت وجود ساختارهای سازگار با آن تأکید قانون اساسی در مورد وظایف رسانه‏‌ها در قبال انقلاب و جمهوری اسلامی که بر دینی و ارزشی بودن رسانه تأکید دارد و نقش‏‌آفرینی رسانه در فرایند تکاملی انقلاب اسلامی تأکید رهبران انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی بر اساس دیدگاه‏های رهبران آن یعنی مکتب اسلام شکل گرفته است. مقام معظم رهبری، جامعه دینی و اسلامی را اینگونه تعریف می‏‌کند: «جامعه اسلامی یعنی جامعه‌‏ای که در رأس آن، خدا حکومت می‌کند. قوانین آن جامعه، قوانین خدایی است؛ حدود الهی در آن جامعه جاری می‌شود، عزل و نصب را خدا می‌‏کند، در مخروط اجتماعی اگر جامعه را به شکل مخروط فرض و ترسیم کنیم، همچنان که معمول و مرسوم عده‌‏ای از جامعه‌‏شناسان است، در رأس مخروط، خدا است و پایین‌‏تر از خدا همه انسانیت و همه انسان‌ها هستند؛ تشکیلات را دین خدا به وجود می‌آورد، قانون صلح و جنگ را مقررات الهی ایجاد می‌کند، روابط اجتماعی، اقتصاد، حکومت، حقوق و همه و همه را دین خدا تعیین می‏کند و دین خدا اجرا می‏کند و دین خدا دنبال این قانون می‌‏ایستد و این جامعه اسلامی ‌است». بنا بر این تعریف، می‌‏توان نتیجه‌‏گیری کرد که از نگاه مقام معظم رهبری، جامعه اسلامی دارای شِش ویژگی است: ۱- حاکمیت الهی ۲- قوانین الهی ۳- حدود الهی در آن اجرا می‌شود ۴- مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ناشی از دین است ۵- ساختارها بر اساس دین شکل گرفته‌اند ۶- حقوق فردی و اجتماعی را دین تعیین می‌کند حضرت امام خمینی نیز دیدگاه‌‏های بسیاری درخصوص رسانه دارند. به عنوان نمونه، حضرت امام خمینی (ره) در دیداری که مسئولان صدا و سیما در سال ۱۳۵۸ با ایشان داشتند، تأکید می‌نمایند که: «یکی از کارهای مهم این است که دستگاه را یک دستگاه توحیدی کنید و همه با هم مجتمع و برای خدا انجام بدهید». یا در جای دیگری می‌‏فرمایند: «این سازمان باید صد درصد به صورتی باشد که با نهضت و انقلاب اسلامی بسازد». مواردی از این دست، بسیار زیاد است و این موارد نشان می‌‏دهد که رسانه‌‏ای که قرار است برای جمهوری اسلامی و در زیر لوای جمهوری اسلامی کار کند، باید یک رسانه ارزشی باشد. واعظی با اشاره به اصول انقلاب اسلامی، افزود: مکتب اسلام، اصول و پایه‏‌های اصلی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است و رسانه‌‏ها نیز باید بر اساس مکتب اسلام شکل گرفته و اقدام نمایند. بنابراین، پایه و اساس دین از جمله مکتب اسلام، بر اساس فطرت بنا شده است. اساس و مبنای فکری رهبران انقلاب اسلامی نیز بر اساس فطرت بنا شده است. بدین معنی که، فطرت، یکی از مهمترین مبانی فکری مکتب امام خمینی (ره) است و پایه و اساس انقلاب اسلامی هم مکتب امام است. نکته دیگر اینکه، اهداف اساسی انقلاب اسلامی نیز فطری است. در اینجا فقط اشاره می‌‏کنم به یکی از صحبت‌‏های مقام معظم رهبری که می‏‌فرمایند: «امروز حرکت انقلاب و هدف‏‌های انقلاب، همان چیزهایی است که در روز اول ترسیم شد و امام بزرگوار و حکیم ما آنها را ترسیم کرد. این هدف‏‌ها با فطرت مردم هماهنگ بود؛ لذا مردم آن را گرفتند؛ والّا دل میلیون‌‏ها مردم را به یک سمتی متوجه کردن، کار عادی‏‌ای نیست. وقتی کسی با فطرت سخن می‏‌گوید، از خدا حرف می‌‏زند، فطرت‏‌ها به او متوجه می‌‏شود». دکتر واعظی گفت: نظریه‌‏های موجود برای تبیین و تشکیل رسانه طراز انقلاب اسلامی، کامل نیستند و دارای نارسایی هستند. بر اساس نظریه‏‌های اندیشمندان رسانه و دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی، دلایل نقص نظریه‌‏های موجود عبارتند از: پایه و اساس نظریه‏‌های رسانه، غربی و غیر توحیدی است؛ بنابراین، این نظریه‌‏ها برای تبیین رسانه­ طراز انقلاب اسلامی که لازم است بر اساس مبانی دینی و ارزشی باشد، ناقص و ناکارامد است ذات نظریه‌‏های ارتباطات، غربی و سکولار است نظریه‌­های هنجاری کاملاً عرفی هستند نظریه هنجاری مبتنی بر ارزش‏‌های اُمانیستی است جامعه­ معیار برای رسانه نامشخص است عدم تناسب ویژگی‌‏های عمومی هنجار با رسانه طراز انقلاب اسلامی در ادامه، دکتر واعظی با اشاره به نظریه فطرت گفت: فطرت و ذات انسان دو بخش است. یک بخش، احساسات، غرایز و گرایش‏‌هاست که از محدوده حیات زیست‌‏شناسی انسان حمایت می‌‏کنند و به آن معطوف می­‌شوند و به همین جهت بین همه موجودات زنده از یک جنس با حفظ مراتب (کم و زیاد، شدید و ضعیف بودن) موجود می‌­باشند؛ مثل احساس گرسنگی. بخش دوم فطرت، ادراکات یا فطرت ادراکی است که تنها در وجود انسان دیده می‌­شود و در موجودات دیگر قابل ملاحظه نیست؛ مثل تکریم در برابر عظمت و خشوع در برابر قدرت مطلق و جمال مطلق. وی درخصوص ویژگی‏‌های امور فطری گفت: امور فطری اگر چه قابل کسب نیستند و فطرتاً در وجود و خمیرمایه انسان نهادینه شده‌­اند ولی ذو مراتب هستند؛ یعنی، این گرایش‌­ها اگر چه در وجود همه انسان­هاست ولی در وجود عده­‌ای، شدیدتر و پر رنگ­تر و در وجود دسته­‌ای دیگر، کم رنگ­تر حضور دارند. همچنین، این گرایش‌­ها قابل پرورش، تربیت و گسترش هستند؛ هرچند ممکن است این گرایش­ها در وهله اول تنها سوسویی کم­رنگ باشند. ویژگی بعدی اینکه، امور فطری به حوزه جغرافیایی خاصی محدود نمی­‌شوند و در همه انسان‏ها وجود دارند. اصل این امور و گرایش‌­ها اگر چه تضعیف می‌­شوند ولی از بین نمی‌­روند و ویژگی آخر اینکه، همه از یک حقیقت حکایت می‌­کنند. واعظی در ادامه سخنانش گفت: یکی از مسائلی که مطرح می‌‏شود این است که دین فطری است. این بدین معنی است که فطرت به طور اجمالی با کلیات دین به لحاظ اعتقاد و عمل موافق است نه این که منشأ دین را فطرت بدانیم؛ چرا که منشأ دین، وحی الهی است نه فطرت. دیگر اینکه، اساس دین مثل فطرت، معنویت و گرایش به کمال مطلق و تلاش برای ایجاد و توسعه این گرایش در انسان‏هاست و ما می­‌بینیم که این گرایش در ذات وجود انسان نهفته است. او میل به جاودانگی، کمال مطلق و معنویت دارد. انسان میل به کمال مطلق دارد، یعنی این که هر چیزی را در حد اعلی و بالاترین مرتبه خود می‌­خواهد. رابطه دین و فطرت، رابطه اجمال و تفصیل است. آن چه را فطرت به طور اجمالی و سر بسته دارد دین مفصل و مشروح بیان کرده است. منظور ما از فطرت در این نظریه، بحث فطرت حوزه ادراکی است و به صورت جزیی‌‏تر، دیدگاه حضرت امام مبنای این نظریه است. از نظر ایشان مقصود از فطریات، عشق به کمال مطلق و خیر و سعادت مطلقه و تنفر از نقص و انزجار از شر و شقاوت است و همه اینها در ذات انسان نهفته است. وی در ادامه افزود: در دیدگاه امام خمینی (ره) فطرت دو نوع است: یکی فطرت مخموره و دیگری فطرت محجوبه. فطرت مخموره، خمیرمایه ذاتی انسان است و فطرت محجوبه از حجاب انداختن و خاموش کردن فطرت مخموره ایجاد می‏‌شود. لذا مذموم است. بر اساس نظر حضرت امام، فطرت مخموره، ایجابی و سلبی است. بدین معنی که انسان، کمال‏جوی و عشق به کمال مطلق و خیر و سعادت مطلق دارد و از نقص، شر و شقاوت انزجار دارد. پس بدین ترتیب، فطرت ما، فطرت مخموره است؛ یعنی به قول غربی‏‌ها ما همه ایکس هستیم؛ همه به زیبایی، خوبی، نشاط، جاودانگی و به هر چه کمال است میل داریم. در اثر خاموش کردن فطرت مخموره، فطرت محجوبه ایجاد می‏شود. اصلاً بدی در ما وجود ندارد؛ دلیل بد شدن ما خاموش کردن خوبی‌‏هاست. دکتر واعظی با اشاره به موضوع انسان‏شناسی از منظر امام خمینی، گفت: انسان‏شناسی امام خمینی، پایه و اساس نظریه فطرت است. حضرت امام، برای انسان چهار قوه تعریف می‏کند که در ذات اوست: ۱. قوه یا نفس بهیمی ‌و حیوانی ۲. قوه و یا نفس سبعی (غضب) ۳. قوه و نفس شیطانی ۴. قوه و نفس عقل امام معتقد است که هرکدام از این قوا بر انسان تسلط پیدا کند، انسان تابع آن می‌‏شود و بر اساس این چهار قوه، هشت نوع انسان وجود دارد: ۱. انسان حیوان‏‌صفت ۲. انسان درنده‌‏خو ۳. انسان شیطان‏‌صفت ۴. انسان حیوان‏‌صفت درنده خو ۵. انسان حیوان‏‌صفت شیطانی ۶. انسان درنده‏‌خوی شیطانی ۷. انسان شهوت‏‌گرای درنده خوی شیطانی ۸. انسان عاقل بر این اساس، هشت نوع انسان داریم که اگر هر کدام از این‌ها، یک نوع رسانه داشته باشند و محصول رسانه تولید ­کنند، به تعداد این هشت نوع انسان، هشت مدل انسان، کارگزار و مدیر رسانه خواهیم داشت؛ لذا بعضی از محصولات رسانه­‌ای حیوانی است؛ یعنی تمام تلاش، صرف پرورش جسم انسان می‌شود. برخی، شیطانی است. بعضی دیگر، غضبی و برخی، ترکیبی است. تنها یک نوع محصول رسانه­‌ای است که فعل انسان به عنوان یک موجود عقلانی است و آنچه این فاعل ترویج و تولید می‌کند، عقلانیت است. یعنی این نوع فعل رسانه‌‏ای، انسان را به عقلانیت رهنمون می‌سازد و او را اینگونه تربیت می‌کند. عقل، آن قوه‌­ای است که به ما می‌­گوید علاوه بر نیاز جسم، باید به نیاز روح هم پرداخت. بر اساس آموزه‌‏های عقل، انسان باید به پرورش روح خود نیز بپردازد. در واقع عقل آن چیزی است که ما به کمک او خدا را عبادت می‌کنیم. به همین دلیل، در تعریف و تعبیر امام، دین به کمک عقل در برابر آن سه قوه دیگر آمده است. دین آمده است تا قوه شهوانی، قوه سبعی و قوه شیطنت را کنترل کند. انسان به قوه حیوانی احتیاج دارد، زیرا نیازهای حیوانی دارد. به قوه غضبیه نیز محتاج است تا در برابر دشمنان از خود دفاع کند. قوه وهمیه نیز برای آن است که فریب شیطان را نخورد. بنابراین، همه اینها برای بقای انسان لازمند، ولی به شرط اینکه تحت تدبیر عقل قرار گیرند. در ادامه، دکتر واعظی، ویژگی‏‌های نظریه فطرت رسانه را برشمرد و گفت: ویژگی‌‏های نظریه فطرت رسانه عبارتند از: ۱. پشتوانه فلسفی نظریه فطرت برای رسانه طراز انقلاب اسلامی، با توجه به اندیشه­های امام خمینی (ره)، حکمت متعالیه است ۲. پشتوانه فقهی آن، اصول و احکام فقه است ۳. غایت و هدف نهایی آن قرب الهی و سعادت بشر است ۴. رسانه فطرت‌‏گرا، ارشاد‏ محور، ابلاغ محور، هدایت محور و مسئولیت محور است ۵. در رسانه فطرت‌‏محور ارزش‌‏های فطری بشری، خانواده، امت و ... مهم است ولی در رسانه طبیعت‌‏محور مثلاً سود، بازار و .... اهمیت دارد. یک جا قدرت، جایی بازار و جایی دیگر خدمت، محور کار رسانه است. ۶. در رسانه فطرت‏محور نمی‌‏توان از اغوا استفاده کرد و سراغ غنا و هوچی گری و غیره رفت ۷. این رسانه تبلیغات را نفی نمی‌‏کند ولی الگو می دهد. لذا دروغ نمی‏‌گوید؛ غلو نمی‌‏کند؛ مصرف‌‏زدگی ایجاد نمی‌کند؛ باعث اسراف و ... نمی‌شود ۸. در مدل مورد نظر، وحی درکنار عقل نقش‌‏آفرینی می­کند ولی در مدل طبیعت‏‌محور وحی وجود ندارد ۹. هرکسی نمی‌‏تواند در رسانه فطرت‏محور مدیر، کارشناس، فیلم‌‏ساز، مجری، هنرمند، موسیقی‌دان و غیره... باشد ۱۰. مخاطب رسانه فطرت‌‏محور قاطبه بشر است. بنابراین مختص یک گروه و یا کشور و ملت خاصی نیست ۱۱. چون خاصیت فطرت انسان کمال‏‌جویی است و به سوی کمال مطلق حرکت می‌کند، بنابراین رسانه فطرت‏‌محور نیز کمال‌‏جو و توسعه‌‏گرا است ۱۲. این رسانه در درجه اول در برابر خدا و دین اسلام و انقلاب اسلامی مسئولیت دارد و بعد در برابر جامعه؛ لذا نمی‏‌توان با نظریه‌‏های غیر دینی از جمله نظریه هنجاری مسئولیت اجتماعی، رسانه دینی و طراز انقلاب اسلامی را تبیین کرد. در پایان، دکتر ر
ورود آب به شبکه های آبرسانی سرپل ذهاب و قصرشیرین
اصل این امور و گرایش‌­ها اگر چه تضعیف می‌­شوند ولی از بین نمی‌­روند و ویژگی آخر اینکه، همه از یک حقیقت حکایت می‌­کنند. واعظی در ادامه سخنانش گفت: یکی از مسائلی که مطرح می‌‏شود این است که دین فطری است. این بدین معنی است که فطرت به طور اجمالی با کلیات دین به لحاظ اعتقاد و عمل موافق است نه این که منشأ دین را فطرت بدانیم؛ چرا که منشأ دین، وحی الهی است نه فطرت. دیگر اینکه، اساس دین مثل فطرت، معنویت و گرایش به کمال مطلق و تلاش برای ایجاد و توسعه این گرایش در انسان‏هاست و ما می­‌بینیم که این گرایش در ذات وجود انسان نهفته است. او میل به جاودانگی، کمال مطلق و معنویت دارد. انسان میل به کمال مطلق دارد، یعنی این که هر چیزی را در حد اعلی و بالاترین مرتبه خود می‌­خواهد. رابطه دین و فطرت، رابطه اجمال و تفصیل است. آن چه را فطرت به طور اجمالی و سر بسته دارد دین مفصل و مشروح بیان کرده است. منظور ما از فطرت در این نظریه، بحث فطرت حوزه ادراکی است و به صورت جزیی‌‏تر، دیدگاه حضرت امام مبنای این نظریه است. از نظر ایشان مقصود از فطریات، عشق به کمال مطلق و خیر و سعادت مطلقه و تنفر از نقص و انزجار از شر و شقاوت است و همه اینها در ذات انسان نهفته است. وی در ادامه افزود: در دیدگاه امام خمینی (ره) فطرت دو نوع است: یکی فطرت مخموره و دیگری فطرت محجوبه. فطرت مخموره، خمیرمایه ذاتی انسان است و فطرت محجوبه از حجاب انداختن و خاموش کردن فطرت مخموره ایجاد می‏‌شود. لذا مذموم است. بر اساس نظر حضرت امام، فطرت مخموره، ایجابی و سلبی است. بدین معنی که انسان، کمال‏جوی و عشق به کمال مطلق و خیر و سعادت مطلق دارد و از نقص، شر و شقاوت انزجار دارد. پس بدین ترتیب، فطرت ما، فطرت مخموره است؛ یعنی به قول غربی‏‌ها ما همه ایکس هستیم؛ همه به زیبایی، خوبی، نشاط، جاودانگی و به هر چه کمال است میل داریم. در اثر خاموش کردن فطرت مخموره، فطرت محجوبه ایجاد می‏شود. اصلاً بدی در ما وجود ندارد؛ دلیل بد شدن ما خاموش کردن خوبی‌‏هاست. دکتر واعظی با اشاره به موضوع انسان‏شناسی از منظر امام خمینی، گفت: انسان‏شناسی امام خمینی، پایه و اساس نظریه فطرت است. حضرت امام، برای انسان چهار قوه تعریف می‏کند که در ذات اوست: ۱. قوه یا نفس بهیمی ‌و حیوانی ۲. قوه و یا نفس سبعی (غضب) ۳. قوه و نفس شیطانی ۴. قوه و نفس عقل امام معتقد است که هرکدام از این قوا بر انسان تسلط پیدا کند، انسان تابع آن می‌‏شود و بر اساس این چهار قوه، هشت نوع انسان وجود دارد: ۱. انسان حیوان‏‌صفت ۲. انسان درنده‌‏خو ۳. انسان شیطان‏‌صفت ۴. انسان حیوان‏‌صفت درنده خو ۵. انسان حیوان‏‌صفت شیطانی ۶. انسان درنده‏‌خوی شیطانی ۷. انسان شهوت‏‌گرای درنده خوی شیطانی ۸. انسان عاقل بر این اساس، هشت نوع انسان داریم که اگر هر کدام از این‌ها، یک نوع رسانه داشته باشند و محصول رسانه تولید ­کنند، به تعداد این هشت نوع انسان، هشت مدل انسان، کارگزار و مدیر رسانه خواهیم داشت؛ لذا بعضی از محصولات رسانه­‌ای حیوانی است؛ یعنی تمام تلاش، صرف پرورش جسم انسان می‌شود. برخی، شیطانی است. بعضی دیگر، غضبی و برخی، ترکیبی است. تنها یک نوع محصول رسانه­‌ای است که فعل انسان به عنوان یک موجود عقلانی است و آنچه این فاعل ترویج و تولید می‌کند، عقلانیت است. یعنی این نوع فعل رسانه‌‏ای، انسان را به عقلانیت رهنمون می‌سازد و او را اینگونه تربیت می‌کند. عقل، آن قوه‌­ای است که به ما می‌­گوید علاوه بر نیاز جسم، باید به نیاز روح هم پرداخت. بر اساس آموزه‌‏های عقل، انسان باید به پرورش روح خود نیز بپردازد. در واقع عقل آن چیزی است که ما به کمک او خدا را عبادت می‌کنیم. به همین دلیل، در تعریف و تعبیر امام، دین به کمک عقل در برابر آن سه قوه دیگر آمده است. دین آمده است تا قوه شهوانی، قوه سبعی و قوه شیطنت را کنترل کند. انسان به قوه حیوانی احتیاج دارد، زیرا نیازهای حیوانی دارد. به قوه غضبیه نیز محتاج است تا در برابر دشمنان از خود دفاع کند. قوه وهمیه نیز برای آن است که فریب شیطان را نخورد. بنابراین، همه اینها برای بقای انسان لازمند، ولی به شرط اینکه تحت تدبیر عقل قرار گیرند. در ادامه، دکتر واعظی، ویژگی‏‌های نظریه فطرت رسانه را برشمرد و گفت: ویژگی‌‏های نظریه فطرت رسانه عبارتند از: ۱. پشتوانه فلسفی نظریه فطرت برای رسانه طراز انقلاب اسلامی، با توجه به اندیشه­های امام خمینی (ره)، حکمت متعالیه است ۲. پشتوانه فقهی آن، اصول و احکام فقه است ۳. غایت و هدف نهایی آن قرب الهی و سعادت بشر است ۴. رسانه فطرت‌‏گرا، ارشاد‏ محور، ابلاغ محور، هدایت محور و مسئولیت محور است ۵. در رسانه فطرت‌‏محور ارزش‌‏های فطری بشری، خانواده، امت و ... مهم است ولی در رسانه طبیعت‌‏محور مثلاً سود، بازار و .... اهمیت دارد. یک جا قدرت، جایی بازار و جایی دیگر خدمت، محور کار رسانه است. ۶. در رسانه فطرت‏محور نمی‌‏توان از اغوا استفاده کرد و سراغ غنا و هوچی گری و غیره رفت ۷. این رسانه تبلیغات را نفی نمی‌‏کند ولی الگو می دهد. لذا دروغ نمی‏‌گوید؛ غلو نمی‌‏کند؛ مصرف‌‏زدگی ایجاد نمی‌کند؛ باعث اسراف و ... نمی‌شود ۸. در مدل مورد نظر، وحی درکنار عقل نقش‌‏آفرینی می­کند ولی در مدل طبیعت‏‌محور وحی وجود ندارد ۹. هرکسی نمی‌‏تواند در رسانه فطرت‏محور مدیر، کارشناس، فیلم‌‏ساز، مجری، هنرمند، موسیقی‌دان و غیره... باشد ۱۰. مخاطب رسانه فطرت‌‏محور قاطبه بشر است. بنابراین مختص یک گروه و یا کشور و ملت خاصی نیست ۱۱. چون خاصیت فطرت انسان کمال‏‌جویی است و به سوی کمال مطلق حرکت می‌کند، بنابراین رسانه فطرت‏‌محور نیز کمال‌‏جو و توسعه‌‏گرا است ۱۲. این رسانه در درجه اول در برابر خدا و دین اسلام و انقلاب اسلامی مسئولیت دارد و بعد در برابر جامعه؛ لذا نمی‏‌توان با نظریه‌‏های غیر دینی از جمله نظریه هنجاری مسئولیت اجتماعی، رسانه دینی و طراز انقلاب اسلامی را تبیین کرد. در پایان، دکتر رضا واعظی با جمع‌‏بندی و نتیجه‌‏گیری سخنانش، بیان کرد: نظریه فطرت، نظریه‌‏ای است که می‌‏توان بر اساس آن رسانه دینی و رسانه طراز انقلاب اسلامی را تبیین کرد؛ زیرا همانگونه که اصول و قوانین الهی و ادیان الهی برای احیای فطرت پاک انسانی آمده‏‌اند، صد البته انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نیز در این مسیر محقق شده و هدف اصلی آن تعالی بشر و رهایی ملت ایران از قید بندگی نفس و طاغوت بوده و بر اساس شریعت اسلامی و مذهب تشیع طراحی، اجرا و به پیروزی رسیده و نظام جمهوری اسلامی را مستقر ساخته است. بدین ترتیب، مدلی پیشنهاد شده است که بر اساس حکمت متعالیه به دنبال چهار علت است. در حکمت متعالیه، اعتقاد بر این است که هر پدیده و موضوعی چهار علت دارد: علت غایی، علت فاعلی، علت مادی و علت صوری. بر این اساس، علل و زیرهدف‏‌ها برای رسانه انقلاب اسلامی نیز عبارتند از: ۱. علت غایی: یعنی هدف که قرب الهی است ۲. علت فاعلی: یعنی منابع انسانی، نیروی انسانی و مدیریت در رسانه ۳. علت مادی: یعنی محتوایی که در رسانه طراز استفاده می‏شود، باید چه شاخصه‏هایی داشته باشد ۴. علت صوری: یعنی فرم و گونه ارائه پیام باید به چه شکلی باشد بنابراین اگر بخواهیم مقایسه‌‏ای بین رسانه فطرت‏‌گرا و طبیعت‌‏گرا داشته باشیم، می‏‌توانیم به این موارد اشاره کنیم که در جدول زیر آمده است: