counter create hit
چهره ها و سلبریتی ها

نظر ها:

مطالب مرتبط:
ماجرای اختلاف بازیگر فیلم «گاو» با جمشید مشایخی

ماجرای اختلاف بازیگر فیلم «گاو» با جمشید مشایخی

رمضانی‌فر: دلم را با جمشید صاف کرده‌ام ماجرای اختلاف بازیگر فیلم «گاو» با جمشید مشایخی چه بود؟ عزت‌الله رمضانی ...

واکنش به حاشیه ایجادشده برای مژگان صابری/ بی انصافی را به دل نگیر

به گزارش خبرنگار مهر، حسین باشه آهنگر دستیار برنامه ریز و بازیگر سینما درباره حاشیه پیش آمده برای مژگان صابری بازیگر فیلم سینمایی «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله که برخی از حرکات او در نشست خبری این فیلم در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر مورد توجه و متاسفانه تمسخر ...

رفتار خشن کارگردان معروف صدای بازیگران را درآورد

رفتار خشن کارگردان معروف صدای بازیگران را درآورد

راهنمای چیدمان خانه با قالیچه

راهنمای چیدمان خانه با قالیچه

مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : مرکز صحنه طراحان دکوراسیون داخلی اینطور پیشنهاد می کنند که ابتدا از فرش شروع کنیم. اغلب انتخاب قالیچه بیشترین محدودیت ه ...

این بار ملکه زیبایی یک پسر شد! + عکس

این بار ملکه زیبایی یک پسر شد! + عکس

مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) :

بهنوش بختیاری پس از عیادت، بستری شد!؟ + عکس

بهنوش بختیاری پس از عیادت، بستری شد!؟ + عکس

مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) :  

کارتون / سلبریتی ها، همه جا

کارتون / سلبریتی ها، همه جا

حضور سلبریتی‌ها در مکان‌های مختلف و عکس گرفتن با مردم بویژه با آسیب‌دیدگان و اقشار ضعیف در سال‌های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، نعیم تدین این موض ...

طرح کسری خدمت ایثارگران سرانجام اجرایی شد

مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : سردار ابراهیم کریمی جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا در خصوص آخرین وضعیت طرح معافیت و کسری سربازی فرزندان ایثارگران اظهار داشت: در پی ابلاغ مصوبه بهره‌مندی سالیانه 20 هزار نفر از فرزندان ای ...

حضور در تئاتر، برای یک بازیگر بزرگترین کلاس درس است/ نمایش «امیر» در جشنواره بهترین پله ترقی

بهدخت ولیان بازیگر نقش اصلی فیلم سینمایی «امیر» که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، گفت: آرامشی که همه گروه، چه در زمان پیش‌تولید و چه در زمان تولید داشتیم، باعث شد نقشی که در این فیلم ایفا می‌کنم در وجودم رسوخ پیدا کند، ...

تسلیت «پرویز پرستویی» برای درگذشت بازیگر «در قلب من»

تسلیت «پرویز پرستویی» برای درگذشت بازیگر «در قلب من»

نگاهی به بیوگرافی بورجو بیریجیک ؛ بازیگر ترکیه ای

نگاهی به بیوگرافی بورجو بیریجیک ؛ بازیگر ترکیه ای

بیوگرافی بورجو بیریجیک, تصاویر بورجو بیریجیک, عکس های جدید بورجو بیریجیک بیوگرافی بورجو بیریجیک, تصاویر بورجو بیریجیکدر این مطلب از ابرتازه ها شما را با بیوگرافی ...

تأسیس یک گالری برای پاتوق هنرمندان

تأسیس یک گالری برای پاتوق هنرمندان

به گزارش ایلنا، جواد بختیاری یکی از خوشنویسان مطرح ایرانی است که علاوه بر این هنر و تحصیل نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دارای دکترای تاریخ هنر از کالیفرنیا است. بختیاری پس از سال‌ها فعالیت هنری در ایران و امریکا تصمیم دارد عصر جمعه ...

چرا نتانیاهو با هنرمندان بالیوود سلفی گرفت؟

این مراسم به دلایل متعددی مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفت. از یک سو به واسطه حضور هنرپیشه‌های مشهور بالیوود و از طرف دیگر به خاطر عکس یادگاری که در انتهای مراسم با حضور هنرمندان گرفته شد و در سطح وسیعی انتشار یافت. ...

پژمان جمشیدی : هر پیشنهادی را به هر قیمتی قبول نمی کنم

پژمان جمشیدی بازیکنی که آرام و بی حاشیه از سایپا به پرسپولیس آمد و در تیم ملی بازی کرد و آن یک گل ملی را هم زد در عرصه هنرهای نمایشی تبدیل به یک ستاره پرطرفدار و حالا توانمند شده چرا که در میان آن همه بازیگر با تجربه و متخصص نام او در میان کاندیداهای بهتر ...

عکس ؛ واکنش بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر به اظهارات جنجالی ” علی کریمی ” در برنامه ۹۰

عکس ؛ واکنش بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر به اظهارات جنجالی ” علی کریمی ” در برنامه ۹۰

موج حمایت هنرمندان سرشناس از علی کریمی بیشتر از فوتبالی ها است و این نشان می دهد برخی از فوتبالی ها از ترس جایگاه خود ترجیح می دهند در این باره سکوت کنند اما هنرمندان در این باره به راحتی حرف می زنند چون نیازی به حضور در فوتبال ندارند. امیر جدیدی د ...

هر آنچه باید در خصوص آنفلوانزای پرندگان بدانید

هر آنچه باید در خصوص آنفلوانزای پرندگان بدانید

مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : مدتی است که نام آنفلوآنزای پرندگان دوباره بر سر زبان ها افتاده است و چون انسان تماس زیادی با این گونه حیوانات دارد نگرانی هایی نیز بین مردم شکل گرفته است اما ترس و نگرانی همواره به دلیل نبود آگاه ...

آخرین وضعیت مهدی قائدی برای حضور در لیگ قهرمانان!

مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : مهدی قائدی که در صحنه تصادف دچارپارگی از ناحیه کبد شد در نهایت با حضور در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت و طبق صلاح دید پزشکان پس از مرخص شدن و رفتن به خانه انجام فیزیوتراپی را در دستور ک ...

کونته: گذشته لیونل مسی مهم نیست

کونته: گذشته لیونل مسی مهم نیست

مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : لیونل مسی در 8 دیداری که در تمام عمر ورزشی خود برابر چلسی بازی کرده هنوز موفق به گلزنی نشده اما کونته علیرغم ابراز امیدواری به استمرار این روند، لیونل مسی را بازیکن بزرگی خوانده ...

نکته! این مطلب توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. لطفا نظر خود را در رابطه به این مطلب در صفحه تماس با ما در میان بگذارید.

نقد و بررسی اندیشه های مارشال مک لوهان

بررسی اندیشه‌های مارشال مک لوهان

فصلنامه وزارت ارتباطات: "مارشال مک لوهان" ، استاد مرکز اطلاعات تورنتو روند از مفهوم "دهکده جهانی" و غیره. 21 جولای 1911 در کانادا به دنیا آمد و در 31 جولای سال 1980 درگذشت. برخی از آثار نفوذ "McKay luhan" the following: "کهکشان گوتنبرگ: از شناخت انسان و چاپ".... خود را "فهم رسانه" و "رسانه پیام است" و "جنگ و صلح در دهکده جهانی است. من فکر می کنم که "دهکده جهانی" در سال 1964 بود به جلو و پایان زندگی پس از 15 سال همیشه به دهکده جهانی اشاره کرد که گفت: "یکی دیگر از زمین توسط رسانه های جدید آنقدر کوچک است که ابعاد ایجاد کرد و در نتیجه.»       اين در حالي است كه «مانوئل كاستلز» به صراحت مي‌گويد: دهكده جهاني يك موضوع قوي و جالب توجه در زمان بيانش بود، يك پيش‌بيني كاملاً غلط بود. آن يك دهكده نيست، بلكه يك شبكه جهاني از كومه‌هاي شخصي است كه بسيار متفاوت است. اينترنت جوامع محلي را به جوامع جهاني تبديل مي‌كند كه اين كار از طريق اتصال به موتورهاي جست‌وجوگر، اطلاعات فرامتني با داده‌هاي متفاوت فراوان صورت مي‌گيرد.   مك لوهان با جمله قصار خود كه «رسانه، پيام است» نيز انديشه‌هاي بسياري را به چالش طلبيد. منظور وي از اين جمله آن است كه پيامي كه از سوي هر شكل ارتباطات انتقال مي‌يابد، اساساً تحت‌تأثير رسانه‌اي است كه از طريق آن فرستاده شده است. مك لوهان در اين نظريه كه «وسيله ارتباطي همان پيام است»، آنقدر تندروي مي‌كند كه گويا براي او وسيله ارتباطي، ارزش و اعتباري بيش از پيام يا محتواي ارتباط دارد. به همين دليل، بسياري از دانشمندان معاصر وي، او را طرد كردند. مك لوهان نه تنها رسانه‌ها بلكه جوامع ميزبان رسانه‌ها را نيز به دو دسته گرم و سرد تقسيم مي‌كند و ناخودآگاه براي فرهنگ و معني‌هاي مخاطب نيز اهميت بسيار قايل مي‌شود.       او درباره علت نامگذاري وسايل سرد و گرم مي‌نويسد: «وقتي مي‌گوييم فلان شخص نسبت به فلان موضوع گرايش سرد دارد، منظورمان اين است كه چنان با آن يكي مي‌شود، آن‌چنان نسبت به آن احساس علاقه و تعهد مي‌كند كه گاهي اوقات بين او و موضوع فاصله و تفاوتي نمي‌توان قايل شد. من دو صنعت گرم و سرد را به طور متفاوت به كار گرفتم، زيرا در فرهنگ عامه به‌خصوص بين جوانان، واقعاً سرد و گرم درست برخلاف معاني ظاهري آنها به كار برده مي‌شود».   وسيله ارتباطي گرم از نظر او وسيله‌اي است كه تنها يكي از حواس پنجگانه ما را در نهايت تكامل و قدرت به كار مي‌گيرد. وقتي مي‌گوييم يك چيز در مقابل حواس ما نهايت تكامل و وضوح خود را آشكار مي‌کند، مقصودمان اين است كه تمام جزئيات آن ديده مي‌شود و حس ما در برخورد با آنها نبايد چيزي از خود مايه بگذارد يا خلأ موجود را پر كند.       وسيله ارتباطي سرد، ضرورتاً دخالت و همكاري بيشتري از حواس مخاطب طلب مي‌كند، در حالي كه مخاطب يا گيرنده پيام در مقابل وسيله ارتباطي گرم از اين دخالت بي‌نياز است و همكاري او به حداقل مي‌رسد. راديو يك وسيله ارتباطي گرم است. به هنگام شنيدن راديو، شنونده خود را به دست آن مي‌سپارد و به اصطلاح در آن غرق مي‌شود. وي معتقد است، هنگامي كه راديو به بازار كشورهاي اروپايي و آمريكايي سرازير شد و مورد استفاده وسيع قرار گرفت، تنها دو كشور انگلستان و ايالات متحده بر ضد اثرات ناگهاني و تكان‌دهنده آن واكسن مصونيت زده بودند.   مطلب فوق را قدری کالبدشکافی می‌کنیم تا ایده مک لوهان آشکارتر شود، گرچه باید اعتراف کرد که شناخت مک لوهان از طریق آثارش بسیار دشوار است و تاکنون منابع موجود به زبان فارسی در مورد این متفکر کانادایی قلیل و انگشت‌شمارند. به عقیده مک لوهان واقعیت تأثیر وسایل ارتباطی بر فرهنگ و تمدن بشری در طول 3500 سال گذشته از نظرها دورمانده، زیرا علمای سیاسی و اجتماعی همواره تأثیرات شخصی و اجتماعی این وسایل را جدا از وسیله در متن و محتوا جست‌وجو کرده‌اند.       برخلاف مکتب جامعه‌شناسی ارتباطات، مک لوهان معتقد است وسیله همان پیام است. او برای اثبات این گفته معروفش لامپ الکتریکی را مثال می‌زند. به نظر او لامپ الکتریکی اطلاعات محض است. این وسیله ارتباطی فاقد هر گونه پیام و محتواست، سیستم ارتباطی خودکاری است که بررسی دقیق آن معلوم می‌دارد که وسیله همان پیام است.   مک لوهان تاریخ بشر را به سه دوره تقسیم می‌کند. ابتدا دوره‌ای بسیار طولانی که فرهنگ شفاهی و حس سامعه غالب بوده و مظاهر فرهنگی آن عبارت بودند از نقل اشعار و افسانه‌ها و نمایش تراژدی‌ها. این دوره با اختراع چاپ پایان یافت. پس از آن دوره بسیار کوتاه کهکشان گوتنبرگ آغاز شد که از زمان اختراع چاپ تا ظهور وسایل ارتباطی الکترونیکی در نیمه دوم قرن بیستم به طول انجامید و بالاخره دوره کنونی که عصر ارتباطات الکترونیکی و غلبه حس لامسه و بازگشت به خصوصیات شفاهی است. یکی از اندیشه‌های اساسی مک لوهان که کلید درک بسیاری از عقاید او است، مربوط به فرهنگ سمعی، شفاهی و بصری است.   برای روشن شدن مفهوم فرهنگ سمعی و بصری، بد نیست در اینجا به برداشت‌های مک لوهان از حواس مختلف که تفوق هریک از آنها بر چهار حس دیگر، فرهنگ خاصی را پدید می‌آورد، اشاره کنیم.     به نظر این متفکر کانادایی در میان تمامی حواس انسان، تنها حس بینایی است که می‌تواند باعث احساس جدایی و عدم پیوستگی شود. سایر حواس چنین خاصیتی نداشته و برعکس عمل می‌کنند. مثلاً حس لامسه، فرد را وادار به دخالت و یکی شدن با محیطش می‌کند. حس حرکت، ذائقه و شنوایی نیز دارای خصوصیات مشابهی هستند. به هنگام استفاده از هریک از این حواس، انسان خواه ناخواه با محیط خود درآمیخته و در آن تحلیل رفته و به صورت جزء جدایی‌ناپذیری از آن درمی‌آید. در فرهنگ سمعی، این حس شنوایی است که حکمفرماست. دنیای طبیعی یک انسان شفاهی و بی‌بهره از سواد را حد و حدود شنوایی او می‌سازد.   در فرهنگ سمعی یا شفاهی که به عقیده مک لوهان متعلق به دوران پیش از اختراع چاپ در غرب و مشخصه مشرق زمین است، اعمال و وظایف نیمکره راست مغز بر نیمکره چپ تفوق دارند. فرهنگ سمعی که مک لوهان از آن یاد می‌کند، فرهنگی است که احساسات، سنت و مذهب بر آن حکمفرماست. برعکس، فرهنگ بصری با اعمال و وظایف نیمکره راست مغز سر و کار دارد که جایگاه قدرت تکلم، منطق و تفکر ریاضی است. مردم متعلق به فرهنگ شفاهی به زمین وابسته‌اند و در این فرهنگ‌ها مفهوم زمان دایره‌وار است و اندازه‌گیری آن به وسیله ریتم‌های زمین صورت می‌گیرد، در حالیکه در فرهنگ بصری زمان به طور خطی اندازه‌گیری می‌شود.       مک لوهان فرهنگ بصری را خاص جوامع غربی می‌داند، یعنی جوامعی که در 400سال اخیر یا به عبارتی از عصر گوتنبرگ و اختراع چاپ تا نیمه دوم قرن بیستم تکیه‌شان بر فرهنگ و ارتباط بصری بوده است. طی این دوران در این جوامع، هر آنچه با چشم دیده می‌شد قابل باور بود و سایر حواس در ازای حس بینایی کنار گذاشته شده بودند. تعصب بصری این جوامع بر منطق، علوم و قالب‌های اجتماعی و هنرهای آنها نفوذ بسزا داشته است.