×

برچسب ها:
مطالب مرتبط:

فیلم: چهار ترفند برای زندگی راحت تر

برترین ها: این چهار ترفند به شما کمک می کند که زندگی راحت تری داشته باشید.  ...

خوراک گوشت و پرتقال به سبک آشپزی چینی

وب‌سایت آشپزباشی: خوراک گوشت و پرتقال به سبک چینی از مجموعه دستورغذایی های مارتا استوارت است که سایت ما طرز تهیه آن را برای شما آماده کرده است. در این غذای خوشمزه ی چینی، گوشت را با پرتقال مزه دار می کنیم. آن را به همراه پلوی برنج میل کنید.   مواد لازم:   ...

آشپزی با پهپاد؛ کار خلاقانه ای که می تواند خطرناک باشد [تماشا کنید]

این روزها پهپادها در هر جایی مورد استفاده قرار می گیرند و در موارد زیادی به کار گرفته می شوند. آن ها توانایی زیادی دارند و می توانند کارهای مختلفی را انجام دهند. از جمله این قابلیت ها می توان به فیلم برداری و دلیوری غذا اشاره نمود. اما به غیر از این ...

فیلم: چند استفاده متفاوت از نی پلاستیکی

برترین ها: نی پلاستیکی کاربرد های متفاوتی دارد که در این ویدیو به چندتای آنها اشاره شده است.     در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.   ...

وضع زنان در ایران و راه‌های توانمندسازی شان (1)

روزنامه شهروند - رضا نامجو:  ناصر فکوهی انسان‌شناس، نویسنده و مترجم ایرانی است. وی همچنین دانشیار گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران، مدیر وبگاه انسان‌شناسی و فرهنگ و عضو انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و ایران‌شناسی ‌است. فکوهی دکترای جدید انسان‌شناسی ...

احمق ها را معروف نکنیم

خبرگزاری ایسنا -  سهیلا صدیقی: همه ما در رشد و شهرت بیهوده آن‌ها مقصریم. آن زمانی که صرفا برای خندیدن یا حتی مسخره کردن آن‌ها را «لایک» کردیم؛ برایشان «کامنت» گذاشتیم و دوستانمان را زیر عکس‌هایشان «منشن» کردیم تا آن‌ها هم بخندند.   حالا همان‌هایی که ما فق ...

وضع زنان در ایران و راه‌های توانمندسازی شان (2)

روزنامه شهروند - رضا نامجو: «مفهوم «زنانه شدن» به معنای زنانه شدن در موقعیت پیشینی نیست، بلکه به نوعی به معنای درک عمیق موقعیت زنانه در رابطه هماهنگی است که با طبیعت داشته و دارد.» این ها را ناصر فکوهی انسان‌شناس، نویسنده و مترجم ایرانی می گوید.   او دانشیار گروه انسا ...

آموزش آشپزی بوسیله یک پهباد!

وب سایت بدونیم - حسام حداد: در این ویدئو خواهید دید که چگونه می توان با یک پهباد مدل X-Star Premium آشپزی کرد.   در واقع این ویدئو یک نوع چالش است و در آن همه کارها حتی پوست کندن سبزیجات نیز با پهباد انجام می گیرد. مزه غذا را نمی دانیم چطور شد اما ...

چرا ایرانی‌ها تمایلی به پرداخت انعام ندارند؟

هفته نامه تجارت فردا - مولود پاکروان: «انعام ما یادتون نره!» این جمله آشنا نیست؟ همه ما بارها و بارها آن را شنیده‌ایم. دیدن افرادی که متوقعانه در بیمارستان، هتل، رستوران، تالار پذیرایی، آرایشگاه، پمپ‌بنزین و ده‌ها جای دیگر یقه مشتری را می‌گیرند و طلبکارانه منت ...

فیلم: یک راه برای تیز کردن قیچی

برترین ها: به این روش خودتان به راحتی در منزل قیچی های کند شده را تیز کنید.     در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.  

فیلم: 5 راه برای بازیافت بطری های پلاستیکی

برترین ها: از بطری های پلاستیکی میتوان استفاده های زیادی کرد که در این ویدیو به آنها اشاره شده است.     در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.   ...

این خوشبختی های کوچک را نادیده نگیرید

برترین ها: وقتی زندگی یکنواخت می شود، یادمان می رود که هنوز هم زندگی زیبایی ها دارد، زیبایی هایی که هر روز از کنارشان می گذریم و به سادگی یادمان می رود که خدا را برای داشتن شان شکر کنیم.   حال زمان آن است که به اطراف تان با دقت بیشتری بنگرید و عمیق تر به داشته ه ...

دنیای موتورسوارها این شکلیه!

همشهری شش و هفت - لیلا به‌طلب:  افسوس که این گزارش، به‌رغم پرداختن به سیر تا پیاز موتورسواری در رشته‌های مختلف موجود در ایران، هنوز یک جای خالی عمیق را نشان می‌دهد؛ واکاوی شخصیت موتورسوارهایی که جان‌شان کف دستشان است و... وگرنه معلوم می‌شد عقربه هیجان‌سنج ...

نکته! این مطلب توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. لطفا نظر خود را در رابطه به این مطلب در صفحه تماس با ما در میان بگذارید.

او با حمله گرگ, اما جامعه مدرن

حمله گرگ های تنها به جامعه مدرن

مجله جامعه پویا بنیامین رام, ترجمه سارا شهیدی: در تروریسم گرگ تنها کسی که می تواند به تنهایی و بدون اینکه با یک گروه از ارتباطات سازمانی و یا آنها را دریافت کنید. در حمایت از این گروه و جنبش و یا عقیده به اعمال خشونت ، پس گرگ تنها با گروه های تروریستی مرتبط با یک واحد خاص عملیات و انجام آنها را شناسایی و به نیروهای امنیتی آن را دشوار است به. در سال های اخیر گروه های القاعده و داعش، طرفداران خود در کشورهای غربی را به انجام حملاتی به سبک گرگ های تنها تشویق کرده اند.   شوونیسمشوونیسم در معنای اصلی و ابتدایی یک نوع میهن پر ستی افراطی و ستیزه جو و یک ایمان کور به برتری و شکوه ملی است. با بسط معنا، طرفداری مفرط و غیرعقلانی به نام هر گروهی را شامل می شود که کسی عضو آن است به ویژه هر وقت این طرفداری، همراه با کینه و بداندیشی نسبت به گروه رقیب باشد.بعد از وقوع هر قساوت و بیرحمی، رسانه های اجتماعی میزبان مراسم تکراری عزاداری می شوند. اخبار شناسایی عاملان این حوادث اغلب با محکوم کردن و پوشش رسانه ای گسترده و متاثر از مکان و جغرافیای حادثه، گاهی اوقات گمراه کننده است به ویژه وقتی کلمه «تروریست» به میان می آید.در ماه های اخیر نتایج نا امیدکننده ای درباره رابطه «سالمت روان» با «خشونت» به ویژه در میان مردان سفید پوست به دست آمده است. همچنین در رابطه با بیماری های روانی و تروریسم هم هنوز ابهام وجود دارد. این موضوع پیچیده ای است که به ندرت در جاهایی مانند توییتر درباره آن بحث می شود.پس از کشته شدن «جو کاکس» (از اعضای حزب کارگر و عضو پارلمان بریتانیا که دو ماه قبل هدف حمله با چاقو قرار گرفت و کشته شد) موجی از خشم به همراه تاکید بر غیرسیاسی بودن قتل او به راه افتاد. بسیاری از رسانه ها ترجیح دادند به صحبت های «توماس مایر» (قاتل خانم کاکس) درباره برتری نژاد سفید پوست توجهی نکنند. عمل او قطعا متناسب با تعریف تروریسم است (کسی که از اعمال خشونت یا تهدید به خشونت برای پیشبرد اهداف سیاسی خود بهره می برد.)در این مورد حتی اگرچه در مجازات قانونی «مایر» تاثیری ندارد، نمی تواند درباره اهمیت تشخیص «بیماری روانی» متهم تردید کرد. اینکه آیا علت ترور یک «ایدئولوژی» است یا یک «بیماری» یا به بیان دیگر آیا این اقدام ناشی از «فعل و انفعالات شیمیایی» در مغز قاتل است یا ناشی از تاثیر «ایده هایی» در ذهن او، موضوع مهمی است زیرا پذیرش این که «بیماری ذهنی یک فاکتور کمکی است» اهمیت دارد.برای درک اهمیت موضوع باید ابتدا این را دانست که «خشونت» محل تلاقی سه المان «شخصیت»، «جامعه و ایدئولوژی» است. روحیه مطمئن و آمرانه ای که در سیاستمداران عمومیت دارد، مانع از پذیرش و درک این نکات ظریف می شود.در سال 2016 و در حالی که در میان موجی از حملات تروریستی «گرگ های تنها» قرار داریم، صداقت و صراحت بیش از همیشه ضروری و لازم است.یک «گرگ تنها» با وجود سه عامل کلیدی به وجود آید که عبارت اند از انزوا، وجود یک شخص یا ایده الهام بخش و تقلید. من برای فیلم مستند اخیر «بی بی سی» با موضوع «ترور و تکنولوژی» با «کاتلیس پاکت» مامور سابق «FBI» و یک روانشناس با تخصص رفتارشناسی مصاحبه کردم. پس از دستگیری «کزیسکی1»، کاتلین پاکت ماموریت داشت یک گزارش به نام «تروریست تنها» را بنویسد. این پرونده که «Unabomber» نامیده می شود و مستند اخیر «بی بی سی» نیز همین نام را دارد، با پرونده های بسیار مهمی مانند پرونده «تیموتی مک وی»، بمب گذار شهر اوکلاهما و اریک رودلف که بمب گذاری در المپیک آتلانتا 1996 را انجام داد، مقایسه می شد.   پاکت درباره این گزارش به من گفت «یافته اولیه این بود که همه آنها میل شدید داشتند که بخشی از یک گروه باشند و مطلوب ترین جایی که این میل آنها را ارضا می کرد، گرو ه های افراطی بودند...، افرادی هستند که می خواهند عضو گروه ها باشند اما نمی توانند خود را به آنها وابسته کنند یا نمی توانند ارتباطات داخلی را با افراد دیگر به اندازه کافی برقرار کنند تا عضوی از گروه شوند. گروه آنها را طرد می کند یا آنها گروه را، آنها عصبانی هستند، چرا که فکر می کنند مانعی سر راه برقراری ارتباط هایی که دوست دارند وجود دارد.(آنها فکر می کنند) اگر عضو یک گروه نباشند چگونه می توانند برای جهان، افرادی مهم به حساب بیایند؟ اصلا چگونه می توانند یک علامت شاخص داشته باشند؟ (از نگاه آنها) شما باید یک سطح اجتماعی از خشونت را انجام دهید و آن زمان می توانید خود را به یک ایدئولوژی متصل کنید. ما سال ها پیش گفتیم آنچه ما را واقعا برای آینده نگران می کند، ایدئولوژی «تروریست تنها» است و هم اکنون این واقعه اتفاق افتاده، این افراد در استخدام گروه یا فرد نیستند، بلکه آنها در استخدام خود هستند زیرا آنها بیگانه اند؛ برای مثال ساربایف، بمب  گذار بوستون، در صفحه خود در یکی از شبکه های اجتماعی نوشته بود: «من حتی یک دوست آمریکایی ندارم»، این همان طرد شدن از جامعه است».در جای خالی صمیمیت و رابطه، ایدئولوژی تمام تمایل آنها به برقراری ارتباط را پر می کند؛ جداسازی و به حاشیه رانده شدن آنها را از فعالیت های شان منع نمی کند بلکه آنها را به سمت افراط گرایی آنلاین سوق می دهد. برخی از آنها آزار دیده اند. برخی نژادپرستی را تجربه کرده اند و بسیاری از تصویرسازی انتقام گیری لذت می برند.در توصیفی که برایان مایکل جنکینز (مشاور رییس جمهور آمریکا و نویسنده کتاب های متعدد، گزارش ها و مقالات درباره تروریسم) درباره آنها ارائه داده، آنها «گرگ تنها» نیستند، بلکه بیشتر «سگ های ولگردی» هستند که به دنبال علتی برای معنا و مفهوم بخشیدن به خود و توجیه آشفتگی ذهنی شان هستند.آنچه در اینجا اهمیت دارد، این است که یک ایدئولوژی افراطی به آنها این امکان را می دهد که هویت خود را تغییر دهند، خودشان را دوباره مجسم کنند، البته این بار نه به عنوان یک شکست خورده بلکه به عنوان رزمنده که دیگر مشکلات قبلی ناشی از کاستی و کمبود شخصیتی برای شان وجود ندارد. هنگام شناخت و کشف ابزار ایدئولوژی افراطی نباید از جنبه عاشقانه آنها چشم پوشی کنیم، حتی اگر آن عقیده برای ما ضد آرمانی باشد. ما در عصری زندگی می کنیم که نسبت به قدرت عقیده ها، بدبین است. خیلی راحت متقاعد می شود که مردم فقط انگیزه مادی دارند. این یک نزدیک بینی مدرن خاص است و ما را از درک الهام از گروه هایی که عقیده ای خاص برای نجات دارند، منع می کند.آنها نه تنها کسانی که روح آشفته دارند، بلکه کسانی را که خسته و درمانده از یکنواختی هستند، با وعده رفاقت (رو در رو یا مجازی، در همین دنیا یا آخرت)، شکوه در میدان جنگ، در اختیار گرفتن و تسلط بر زنان، وسوسه می کنند. افراطیون، مبارزان را از کسانی که منفعل هستند، به بازیگران فعال در راه شکل دادن به تاریخ، تغییر می دهند. در یک دنیای سراسر و پیچیدگی و سردرگمی، منطقه خاکستری از بین می رود و به آنها پیشنهاد خلوص و چشم انداز برتری و پیشوایی داده می شود.   در این وضعیت این تحلیل که چنین شوونیسمی فقط بازتاب اشتباهات یا گناهان غرب است، نشانه کوته نظری و محدودیت فکر و عقیده بخشی از چپ هاست.میل برای به رسمیت شناخته شدن در میان یک جامعه از افراد همفکر، به تلاش برای تقلید منجر می شود. «دیوید علی سنبلی» کسی که به تازگی بعد از کشتن 9 نفر در مونیخ خودش را هم کشت، به دنبال تقلید از تیرانداز دبیرستان در آمریکا و پیوست به افراد بدنام بود؛ حمله او همزمان بود با پنجمین سالگرد قتل عام 77 نفر به وسیله «اندرس بریوک» که سنبلی او را تحسین کرده بود. هر چند معلوم نیست که او به همان اندازه که مانند بریوک اشتیاق برای قتل عام داشته، به ایدئولوژی بریوک هم گرایش داشته است یا خیر. سنبلی از مهارت های اجتماعی برای به دست آوردن احترام از سوی همسالان خود بی بهره بود و مجبور شد برای کسب آن همسالانش را بترساند. خشونت شکست از تخیل و خیالپردازی است.پس از قتل یک کشیش در محراب یک کلیسا در نرماندی، در یک عمل بسیار تحریک آمیز و نمادین، لوموند اعلام کرد دیگر اجازه انتشار تصاویر از نیروهای افراطی را نمی دهد. این نکته از آن رو اهمیت دارد که امروزه تولید فیلم های وحشیگری و بربریت یا تبلیغات «فاشیستی مانند بریویک و البته رقابت شبکه های رسانه ای تجاری، یک پلت فرم کامل پخش و تبلیغ برای افراط گرایان فراهم کرده اند. در انگلستان تشخیص بیماری های روانی اغلب به عنوان یک حکم «ضعیف»، برای اجتناب از مجازات در نظر گرفته می شود. با وجود این درباره خشونت های سیاسی، چنین تشخیصی باعث می شود فرضیه «اغفال جانی» رد شود و نقش زیاد ایدئولوژی در نظر گرفته شود.بریویک که خود را یک شوالیه تصور می کرد، عاشقانه برابر تشخیص اسکیزوفرنی و پارانوئید خود مبارزه کرد. او استدلال کرد: «بستری شدن در بخش روانپزشکی از مردن بدتر است. تبعید یک فعال سیاسی بسیار آزاردهنده تر و ترسناک تر از کشتن اوست.»آنچه می توان از این نمونه ها نتیجه گرفت این است که در این زمینه راه حل سیاسی وجود ندارد. علاوه بر این باید حتما دلیلی وجود داشته باشد که عاملان این جنایت ها تقریبا همه (98 درصد) مردان وان هستند. تمایل مردان به کشتن بیشتر است و همچنین تمایل بیشتری به دفاع مطلق و کورکورانه از ایدئولوژی دارند؛ چنین مجموعه پیچیده و متنوعی از عوامل متصل به هم به نظر گیج کننده می آید؛ اما با پی بردن به این پیچیدگی، درک این موضوع که چرا رأی دهندگان سراغ رهبرانی می روند که راه حل های ساده برای پدیده های ترسناک ارائه می دهند، سخت نیست. البته راه حل های ساده مشکل را تشدید می کند زیرا فقط به یکی از فاکتورهای یاد شده حمله می کنند و این کار یعنی ایجاد بیگانگی و افراط گرایی بیشتر.پی نوشت 1: «تئودور جان تد کزیسکی» که یونابامر نیز خوانده می شود، ریاضی دان و قاتل زنجیره ای آمریکایی است. او به دلیل نقدها
رو مسخرگی پیشه کن و...؛ تاریخِ شوخ طبعی در ایران
آنها «گرگ تنها» نیستند، بلکه بیشتر «سگ های ولگردی» هستند که به دنبال علتی برای معنا و مفهوم بخشیدن به خود و توجیه آشفتگی ذهنی شان هستند.آنچه در اینجا اهمیت دارد، این است که یک ایدئولوژی افراطی به آنها این امکان را می دهد که هویت خود را تغییر دهند، خودشان را دوباره مجسم کنند، البته این بار نه به عنوان یک شکست خورده بلکه به عنوان رزمنده که دیگر مشکلات قبلی ناشی از کاستی و کمبود شخصیتی برای شان وجود ندارد. هنگام شناخت و کشف ابزار ایدئولوژی افراطی نباید از جنبه عاشقانه آنها چشم پوشی کنیم، حتی اگر آن عقیده برای ما ضد آرمانی باشد. ما در عصری زندگی می کنیم که نسبت به قدرت عقیده ها، بدبین است. خیلی راحت متقاعد می شود که مردم فقط انگیزه مادی دارند. این یک نزدیک بینی مدرن خاص است و ما را از درک الهام از گروه هایی که عقیده ای خاص برای نجات دارند، منع می کند.آنها نه تنها کسانی که روح آشفته دارند، بلکه کسانی را که خسته و درمانده از یکنواختی هستند، با وعده رفاقت (رو در رو یا مجازی، در همین دنیا یا آخرت)، شکوه در میدان جنگ، در اختیار گرفتن و تسلط بر زنان، وسوسه می کنند. افراطیون، مبارزان را از کسانی که منفعل هستند، به بازیگران فعال در راه شکل دادن به تاریخ، تغییر می دهند. در یک دنیای سراسر و پیچیدگی و سردرگمی، منطقه خاکستری از بین می رود و به آنها پیشنهاد خلوص و چشم انداز برتری و پیشوایی داده می شود.   در این وضعیت این تحلیل که چنین شوونیسمی فقط بازتاب اشتباهات یا گناهان غرب است، نشانه کوته نظری و محدودیت فکر و عقیده بخشی از چپ هاست.میل برای به رسمیت شناخته شدن در میان یک جامعه از افراد همفکر، به تلاش برای تقلید منجر می شود. «دیوید علی سنبلی» کسی که به تازگی بعد از کشتن 9 نفر در مونیخ خودش را هم کشت، به دنبال تقلید از تیرانداز دبیرستان در آمریکا و پیوست به افراد بدنام بود؛ حمله او همزمان بود با پنجمین سالگرد قتل عام 77 نفر به وسیله «اندرس بریوک» که سنبلی او را تحسین کرده بود. هر چند معلوم نیست که او به همان اندازه که مانند بریوک اشتیاق برای قتل عام داشته، به ایدئولوژی بریوک هم گرایش داشته است یا خیر. سنبلی از مهارت های اجتماعی برای به دست آوردن احترام از سوی همسالان خود بی بهره بود و مجبور شد برای کسب آن همسالانش را بترساند. خشونت شکست از تخیل و خیالپردازی است.پس از قتل یک کشیش در محراب یک کلیسا در نرماندی، در یک عمل بسیار تحریک آمیز و نمادین، لوموند اعلام کرد دیگر اجازه انتشار تصاویر از نیروهای افراطی را نمی دهد. این نکته از آن رو اهمیت دارد که امروزه تولید فیلم های وحشیگری و بربریت یا تبلیغات «فاشیستی مانند بریویک و البته رقابت شبکه های رسانه ای تجاری، یک پلت فرم کامل پخش و تبلیغ برای افراط گرایان فراهم کرده اند. در انگلستان تشخیص بیماری های روانی اغلب به عنوان یک حکم «ضعیف»، برای اجتناب از مجازات در نظر گرفته می شود. با وجود این درباره خشونت های سیاسی، چنین تشخیصی باعث می شود فرضیه «اغفال جانی» رد شود و نقش زیاد ایدئولوژی در نظر گرفته شود.بریویک که خود را یک شوالیه تصور می کرد، عاشقانه برابر تشخیص اسکیزوفرنی و پارانوئید خود مبارزه کرد. او استدلال کرد: «بستری شدن در بخش روانپزشکی از مردن بدتر است. تبعید یک فعال سیاسی بسیار آزاردهنده تر و ترسناک تر از کشتن اوست.»آنچه می توان از این نمونه ها نتیجه گرفت این است که در این زمینه راه حل سیاسی وجود ندارد. علاوه بر این باید حتما دلیلی وجود داشته باشد که عاملان این جنایت ها تقریبا همه (98 درصد) مردان وان هستند. تمایل مردان به کشتن بیشتر است و همچنین تمایل بیشتری به دفاع مطلق و کورکورانه از ایدئولوژی دارند؛ چنین مجموعه پیچیده و متنوعی از عوامل متصل به هم به نظر گیج کننده می آید؛ اما با پی بردن به این پیچیدگی، درک این موضوع که چرا رأی دهندگان سراغ رهبرانی می روند که راه حل های ساده برای پدیده های ترسناک ارائه می دهند، سخت نیست. البته راه حل های ساده مشکل را تشدید می کند زیرا فقط به یکی از فاکتورهای یاد شده حمله می کنند و این کار یعنی ایجاد بیگانگی و افراط گرایی بیشتر.پی نوشت 1: «تئودور جان تد کزیسکی» که یونابامر نیز خوانده می شود، ریاضی دان و قاتل زنجیره ای آمریکایی است. او به دلیل نقدهای اجتماعی گسترده اش که با صنعتگرایی، فناوری مدرن و چپ گرایان سیاسی مخالفت می کند، شناخته می شود. یونابامر از 1978 تا 1995 درگیر بمب گذاری در سراسر آمریکا علیه افراد مرتبط با فناوری مدرن بود و بمب های متعددی را جاسازی یا پست کرد که در نهایت منجر به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن 23 نفر دیگر شد.   او یک نابغه بود که در اورگرین پارک ایلینوی زاده و بزرگ شد. کزیسکی از سن پایین در مدارج دانشگاهی پیشرفت کرد. در 16 سالگی وارد دانشگاه هاروارد شد و از آنجا لیسانس گرفت. در هاروارد منطق دان معروف ویلارد کولی به او درس داد و او با نمره 98.9 درصد، بالاترین نمره را در کلاس کولی به دست آورد.او در نهایت «پی اچ دی» ریاضی را از دانشگاه میشیگان گرفت. در 1967 استادیار دانشگاه کالیفرنیا در برکلی شد و دو سال بعد استعفا کرد. در 1971 به کابینی دور دست بدون برق و آب در لینکن مونتانا نقل مکان کرد و در انزوا مهارت های زنده ماندن را تمرین می کرد، زندگی کرد تا بتواند خودکفا شود. کزیسکی در دادگاه به حبس ابد بدون امکان عفو محکوم شد و هم اکنون دوره زندان خود را می گذرد و همچنان در عرصه نوشتن فعال است.منبع: open democracy