counter create hit
زناشویی و همسرداری زیبایی رابطه و ازدواج اخبار پزشکی

نظر ها:

مطالب مرتبط:

جریان حامی آیت الله منتظری زندگی اش را سانسور می کند

جریان حامی آیت‌الله منتظری زندگی‌اش را سانسور می‌کند - مشرق نیوز ...

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دانشجوی پسادکتری می پذیرد

به گزارش خبرنگار مهر، طرح پسا دکتری به منظور گسترش فعالیتهای تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از میان دانش آموختگان دانشگاه های داخل کشور (کلیه رشته های علوم پزشکی، علوم زیستی و علوم وابسته) اجرا می شود. داوطلبان می توانند مدارک اعلام شده را جهت ب ...

تسهیلات ویژه طرح اتوخدمت سایپا برای مردم استان هرمزگان

تسهیلات ویژه طرح اتوخدمت سایپا برای مردم استان هرمزگان

مدیر روابط عمومی سایپا در سومین نمایشگاه خودرو بندرعباس خبر داد:مدیر روابط عمومی گروه خودروسازی سایپا گفت: در راستای سیاست های مدیرعامل گروه سایپا مبنی بر حمایت های منطقه ای فروش این مجموعه، تسهیلات ویژه ای برای فروش خودرو در قالب طرح اتوخدمت در ا ...

«مسافر جمعه»، عاشقانه ای در بستر سیاست و تاریخ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای انقلاب اسلامی، منیژه آرمین، نویسنده کتاب «ای کاش گل سرخ نبود» درباره کتاب «مسافر جمعه» گفت: داستان هر کتابی مانند جاده ای است که باید طی شود و ممکن است پر از سنگلاخ باشد که این کتاب از این نظر بسیار روان و راحت ...

سرطان خون در کودک، علائم را میشناسید؟

سرطان خون، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان کودکان است و در صورت تشخیص به موقع، امکان درمان و بهبودی آن افزایش می‌یابد. سرطان خون، علایمی دارد که با مشاهده آن در فرزند خود یا اطرافیانتان، می‌بایست به فوق‌تخصص خون و سرطان کودک، مراجعه کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید. وجو ...

آغاز جلسه هم اندیشی رؤسای کمیته پزشکی استان ها با حضور ساکت

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، اولین همایش سراسری رؤسای کمیته پزشکی هیءت فوتبال استان‌ها، امروز (پنجشنبه) با حضور محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون، دکتر توحید سیف برقی رئیس کمیته پزشکی، اعضای کمیته پزشکی و رؤسای کمیته پزشکی استان‌ه ...

علوی: نباید به زندگی خصوصی مردم کاری داشت

وزیر اطلاعات گفت: برخورد امنیتی با شبهه‎های عقیدتی و فکری موجب استحکام آن و تعصب طرفدارانش می‎شود و نتیجه لازم را ندارد. حجت الاسلام سیدمحمود علوی در مجمع طلاب و فضلای استان فارس مقیم قم با اشاره به هجمه گسترده دشمنان علیه دین مبین اسلام، اف ...

ازدواج یعقوب کریمی بازیکن استقلال با نیکی محرابی بازیگر سریال گسل

ازدواج یعقوب کریمی بازیکن استقلال با نیکی محرابی بازیگر سریال گسل

اخبار سلبریتی ها آسمونی : یعقوب کریمی؛ بازیکن تیم استقلال تهران به جرگه متاهلین پیوست. گفته می شود این ب ...

راهی برای بهتر شدن اوضاع مالی

راهی برای بهتر شدن اوضاع مالی

راهی برای بهتر شدن اوضاع مالی - آکا سایت خانوادهبخش روانشناسی ازدواج روان شناسی زناشویی میهن مگ: اگر میخواهید اوضاع مالی ...

چگونه از مشاجره ی زناشویی جلوگیری کنیم؟

چگونه از مشاجره ی زناشویی جلوگیری کنیم؟

چگونه از مشاجره ی زناشویی جلوگیری کنیم؟ - آکا سایت خانوادهبخش روانشناسی ازدواج روان شناسی زناشویی میهن مگ: در زندگی زناشویی هزار و یک مشکل به وجود می ...

در بازار ازدواج همجنس ها آزاد است!+ تصاویر

در بازار ازدواج همجنس ها آزاد است!+ تصاویر

به گزارش افکار، این مطلب در نگاه برخی از بازیکنان البته خوشایند است، چرا که بازیهای خارجی برایشان به زبان فارسی در دسترس خواهد بود و برای برخی دیگر از بازیکنان نیز که در زمینه بازیسازی تخصص کافی ندارند، به مانند بازیهای ساخت ایران جلوه می ک ...

ملکه زیبایی عراق وادار به ترک کشورش شد

تبعات تصویر سلفی ملکه زیبایی عراق با حریف رژیم اسرائیلیی خود که قبل از این عصبانیت اعضاء عرب شبکه های اجتماعی را برانگیخته بود دامن خانواده او را نیز گرفت. به گزارش راهنمای سفر من به نقل از یورونیوز ساره عیدان، ملکه زیبایی عراق که انتشار تصویر سلفی ...

آغاز ثبت نام سومین المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سومین المپیاد علمی دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری مرکز ملی پرورش استعدادهای در ...

گسترش روابط بانکی از اولویت های اساسی میربیزنس بانک است

گسترش روابط بانکی از اولویت های اساسی میربیزنس بانک است

مدیرعامل بانک ملی ایران و اعضای هیات مدیره میربیزنس بانک با مقامات عالی آستراخان روسیه دیدار و گفت و گو کردند. به گزارش شمانیوز، دکتر محمد رضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران در این دیدار که گزارش آن در رسانه های مختلف روسیه بازتاب فراوانی ...

نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیش برد اهداف سازمانی بانکها

نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیش برد اهداف سازمانی بانکها

بیش از 6 دهه از تاسیس روابط عمومی نوین در ایران می گذرد . این رکن اساسی سازمانها ، در شش دهه گذشته از بازتعریف خود ، هراس داشته و نخواسته با توجه به تجربیات گذشته ، به نقش اصلی خود یعنی نزدیک کردن مدیران با جامعه و بالعکس بازگ ...

نکته! این مطلب توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. لطفا نظر خود را در رابطه به این مطلب در صفحه تماس با ما در میان بگذارید.

عشق و زیبایی مفهوم مشترک مجموعه ای از اشعار و رساله ضیافت افلاطون

عشق و زیبایی مفهوم مشترک اشعار حافظ و رساله ضیافت افلاطون است

خبرگزاری مهر-گروه دین andtheres میری: افلاطون بزرگ فیلسوف یونانی رساله ضیافت و این به مفاهیم زیبایی و عشق روشن است که به نظر می رسد مانند آن را می توان با کلمات از حافظ شاعر تا حدی تطبیق است. در این راستا آهن ذینفع ، مدرس دانشگاه و پژوهشگر در زمینه ادبیات و فلسفه به گفتگو نشستیم که شرح آن در سایر نقاط شهر است. *با توجه به مفهوم عشق و زیبایی در بیت المقدس ضیافت این بزرگ افلاطون در یک دست و در کلمات حافظ از سوی دیگر می توان به بودجه شرکت در موقعیت گارد و افلاطون به این دو مفهوم است ؟ با توجه به دیوان اشعار حافظ و رساله ضیافت و این بزرگ افلاطون به یک مفهوم مشترک ما در واقع در چارچوب کسب و کار اصلی این آرایش و این مفهوم چیزی جز عشق و زیبایی است بله. با توجه به دیوان اشعار حافظ و رساله ضیافت و این بزرگ افلاطون به یک مفهوم مشترک ما در واقع در چارچوب کسب و کار اصلی این آرایش و این مفهوم چیزی جز عشق و زیبایی است. رون در سر آن را به نظر می رسد که بین عشق ( اروس ) و زیبایی agasa عشق که پایان دادن به? و آیا مرجع زیبایی چیست ؟ *عشق به توان در انواع مختلف خرده فروشی ؟ اول از نظر اهمیت تاریخی ... نظر افلاطون در رساله ضیافت چگونه تقریر می فرمایید ؟ پیش از پاسخ به سوال شما باید به سه واژه  مورد کاربرد در رساله های افلاطون که معادل مفهوم عشق  ترجمه می شود اما معانی یکسان ندارد ا شاره  داشته باشیم که شامل   اروس ( عشق جنسی ) ، فیلوتس (عشق به دانایی ) و  آگاپه (عشق الاهی از نوع پدر به فرزند ) است . افلاطون در محاوره  ضیافت طی  خطابه هایی نمایشنامه وار  به ا نواع عشق اشاره دارد که هر یک را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و ظاهرا نظر نهایی خود را از زبان سقراط و دیوتیما در خطابه  پایانی این رساله تشریح می کند . در خطابه  نخست از محاوره ضیافت ، مفهوم عشق تحت عناوین عشق  خوب و عشق  بد طبقه بندی می شود . در خطابه دوم رساله ضیافت افلاطون به کمک داستانی اسطوره ای عشق را نیاز به جستجو و یافتن نیمه گمشده   آرمانی هر کس  می داند . و این همه  شور غوغا را در جهت کمال و ظهور استعدادهای نهفته عاشق  و آرزوی وصل به نیمه متکامل تر ذکر می کند و در خطابه دوم رساله ضیافت افلاطون به کمک داستانی اسطوره ای عشق را نیاز به جستجو و یافتن نیمه گمشده   آرمانی هر کس  می داند . و این همه  شور غوغا را در جهت کمال و ظهور استعدادهای نهفته عاشق  و آرزوی وصل به نیمه متکامل تر ذکر می کند که البته در  نقدی ضمنی در طول این محاوره ، این مطلب گنجانده می شود که معلوم نیست لزوما نیمه گمشده کامل تر باشد . ای بسا همگون و مشابه ویا قرینه  ای منفی وجود عاشق جوینده باشد .از دیدگاه  دیگر  هم ، در این قسمت از قول یکی از شخصیت های محاوره (آگاتون ) عشق را به مثابه زیبا ترین خدا صاحب اکمل و افضل کمالات می نامد . در خطابه سوم رساله مذکور سقراط عشق را دارای حیثیت التفاتی می داند که ناظر به امری حاصل نشده است .  عشق به زیبایی که اروس احساس   فقدان دردناک آنست البته  عشق یا اروس به خودی خود زشت نیست ولی زیبا هم نیست . و به نحوی  فرشته گونه با میلی شدید به  سمت اتحاد و تملک زیبایی ، عاشق  را  رهنمون می شود . لذا اروس در این جا دانا و شناسنده زیبایی ست و مساوی  با خود فیلسوف مفروض گرفته می شود  که به دنبال شناخت زیبایی همراه با  تملک جاودانه و ابدیست . و از زیبایی محسوس به زیبایی معقول گرایش دارد . و بدین گونه عشق یا اروس به دو شاخه  اروس زمینی و اروس آسمانی تقسم می شود . و  پس از این خطابه  یکی از عشاق (الکیبیادس ) مست وارد می شود . (به مصداق مستی و راستی ) و نیز مطابق آنچه در تعریف عشق در رساله فایدروس آن را نوعی جنون وسرمستی الهی می داند ، این عاشق مست ،  حقیقت را فاش می کند ! وی سقراط را عشق مجسم می خواند و او را متعلق عشق واقعی  اعلام میدارد . و او را به جای عشق یا معادل عشق ستودنی میداند . و نهایتا از نظر افلاطون عشق همان دوستاری دانش و دانایی است که در سیر از محسوس به معقول به نام فیلسوف معرفی می شود . که این شوق به دانایی و نیل و تملک زیبایی جاوید غایت عشق معرفی می گردد . نکته مهم اینست که در همه  این خطابه ها مصادیق متعددی از زیبایی ،  غایت و دلیل راه عشق ، شمرده می شود و در نهایت مراحل ادراک و  شناخت زیبایی از معانی کلی مشترک در عالم محسوس از طریق گذر، از محسوس به معقول ،  حین  مکاشفه  ناگهانی وشهودی از  مثال واحد اما وسیع   تحت هدایت معلم و راهنمای پیر رخ میدهد  این راهنمای عاشق .پیری است که به واسطه کهنسالی اش مفهوم اروس زمینی  در تعامل او با پسران زیبا رو منتفی است  و به سوی اروس آسمانی پیش می برد . *آیا بر این اساس شاهد مثالی از غزلیات حافظ را   در زمینه  مشابهت  شیوه عشق پردازی عرفانی او با  سنت فلسفی افلاطون  ذکر می فرمایید ؟ بله ، آنچه فی البداهه بتوان ذکر کرد اول  بیتی است که حافظ ضمن آن  به پیر و راهنمای راه عشق متوسل می شود : _ تو دستگیر شو ای خضر پی خجسته که من پیاده می روم و همرهان  سوارانند یا در غزلی دیگر سروده : _ همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس  که دراز است ره مقصد و من نوسفرم همچنین ابیات زیر را به عنوان  نمونه  بارز  و روشنی  در انطباق با موارد مطروحه در محاوره ضیافت افلاطون  می توان مثال زد : _ خدای را مددی ای رفیق ره تا من به کوی میکده دیگر علم بر افرازم خرد زپیری من کی حساب بر گیرد که باز با صنمی طفل عشق می بازم *مفهوم زیبا و زیبایی از منظر افلاطون در رساله هیپیاس بزرگ را چگونه تبیین می نمایید؟ افلاطون در این محاوره طی دیالوگ هایی ابتدا مصادیق و نمونه ها یی همچون دختر زیبا ، طلا و ثروت ، ترسو نبودن و… درخور بودن و تناسب ، فضیلت و خیر و نیکی را برای دست یابی به امر کلی «زیبا»  بررسی می کند و به جستجوی شاخصی مشترک و عینی برای هر مصداق زیبایی بر می آید، اما معلوم می شود عاملی کلی مشترک یکسانی  برای تعیین این مفهوم ، در عالم  محسوسات مادی  به دست نمی آید  و نهایتا در پایان محاور ه می گوید: زیبا دشوار است . هرچند بعد ها طبق نگاه همیشگی  فضیلت محور خود  درکتاب هفتم رساله  جمهوری مفهوم سودمندی  را زیبا  می شمرد وهر چیز مضری را زشت می نامد . *مفهوم عشق و زیبایی در اشعار حافظ را چگونه تحلیل می نمایید؟ در ابیات حافظ نیز ما همانند محاورات  افلاطون از معشوق مؤنث گزارشی نمی یابیم .و همانند محاورات افلاطون زیبایی طلبی هم آغازگاه و هم غایت عشق شمرده می شود. نکته مشترک قابل توجه این که در ابیات حافظ نیز ما همانند محاورات  افلاطون از معشوق مؤنث گزارشی نمی یابیم .و همانند محاورات افلاطون زیبایی طلبی هم آغازگاه و هم غایت عشق شمرده می شود . نمونه های فراوانی در وصف زیبایی قامت و چهره و رفتار معشوق در غزلیات حافظ موج می زند . *آیا عشق در غزلیات حافظ قابل دسته بندی است؟ در اشعار حافظ معشوق به سه دسته کلی قابل تقسیم بندیست. یکم معشوق  عرفانی  یا همان عشق به خداوند که در ابیاتی به عنوان نمونه می بینیم : _ در ازل پرتو حسنت زتجلی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد … نمونه دیگر : _ دلا بسوز که سوز تو کارها بکند نیاز نیم شبی دفع صد بلا بکند عتاب یار پریچهره عاشقانه بکش که یک کرشمه تلافی صد جفا بکند زملک تا ملکوتش حجاب بردارند هرآن که خدمت جام جهان نما بکند طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق لیک چو درد در تو نیند که را دوا بکند تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند … ایضا به نمونه دیگر توجه فرمایید : _ فاش می گویم و ا ز گفته ی خود دلشادم بنده  عشقم و از هر دو جهان آزادم طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق که در این دامگه حادثه چون افتادم من ملک بودم و فردوس برین جایم بود آدم آورد در این دیر خراب آبادم سایه طوبی و دلجویی حور و لب حوض به هوای سر کوی تو برفت از یادم نیست بر لوح دلم جز الف قامت دوست چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم … دوم معشوق  امیر یا امیرزادگان و  حاکمانی که به لحاظ سیاسی و فکری  مقبول نظر حافظ بودند . در این موارد که گرچه حافظ به  وصف زیبایی های  جسمی آنها می پردازد اما چنین عشقی به نظر میرسد نباید اروتیک باشد و عشقی از نوع فیلیا (عشق به کسی که برتری فکری دارد )  و یا مواردی از نوع آگاپه (عشق پدرانه و الهی ) می تواند محسوب شود .  مگر اینکه در حقایق تاریخی روابط شاهزادگان و امیرزادگان عصر حافظ با شعرا به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خاص و مغایر  برخورد کنیم !! به این مثال  به عنوان نمونه توجه فرمایید : آن سیه چرده که شیرینی عالم با اوست چشم میگون لب خندان دل خرم با اوست گرچه شیرین دهنان پادشهانند ولی او سلیمان زمان است که خاتم با اوست سوم معشوق مذکر زیبا رو و شیرین حرکات که غالبا نو جوانانی بوده اند :  به این بیت توجه فرمایید : _ دلبرم شاهد و طفل است و به بازی ، روزی بکشد زارم و در شرع نباشد گنهش یا این ابیات را ببینید :  باغ مرا چه حاجت سرو صنوبر است شمشاد خانه پرور من از که کمتر است ای نازنین پسر تو چه مذهب گرفته ای کت خون ما حلال تر از شیر مادر است دی وعده داد وصلم و در سر شراب داشت امروز تا چه گوید وبازش چه در سر است… *مفهوم کلی زیبا و مصادیق زیبایی در نظر حافظ چگونه است؟ بی تردید هر خواننده ای در اشعار حافظ با  توصیفات پرشور بسیاری  از مصادیق زیبایی معشوق اعم از پیکر و قامت و چشم و ابرو و موی صورت تازه رسته معشوق و چهره گلگون ولب و دندان و… مواجه می شود . اما یک نکته در میان این همه وصف قابل توجه است و آن این که زیبایی  فیزیکی به تنهایی مد نظر حافظ نیست بلکه او به طور مؤکد به مفهوم کلی و مبهم ملاحت (نمکین بودن ) اشاره دارد . اما این ملاحت دقیقا به چه معنی ست  ؟ به نظر  مفهوم کلی تعریف نشدنی است . او به  زیبایی  به اتفاق ملاحت . اشاره دارد .مثل این بیت : _ حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری  به اتفاق جهان می توان گرفت  یا در بیتی دیگر می گوید : _ اگرچه حسن فروشان به جلوه آمده اند کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد همچنین به این غزل توجه فرمایید: _ ای روی ماه منظر تو نو بهار حسن خال و خط تو مرکز حسن و مدار حسن در چشم پر خمار تو پنهان فسون سحر در زلف بی قرار تو پیدا قرار حسن ماهی نتافت همچو تو از برج نیکویی سروی نخاست چو قدت از جویبار حسن خرم شد از ملاحت تو عهد دلبری فرخ شد از لطافت تو روزگار حسن…