×

مطالب مرتبط:

ستاره بلوند سینما، آقای هیچکاک را به آزار و داشتن حس مالکیت نسبت به خودش متهم کرد!

بازیگر فیلم «پرندگان» مدعی شد که «آلفرد هیچکاک» در جریان ساخت این فیلم، او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی،‌ «تیپی هدرن» بازیگر آمریکایی که سابقه بازی در فیلم معروف «پرندگان» و همچنین فیلم «مارنی» از ساخت ...

از حاشیه‌های تجمع دوستداران کوروش در پاسارگاد تا یک قرار امنیتی / پربازدیدهای دهم آبان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دنیای اخبار پربازدید اقتصادی امروز موضوع پس‌لرزه خارجی در خودروسازی ایران محل بحث زیادی داشت. پس از آن این پرسش ها مطرح شد: چرا عربستان کوتاه آمد؟ و علت تخلف بانک‌ها از مصوبه نرخ سود ۱۵درصدی چیست؟ در سرویس سیاسی ما هم سخنان ر ...

تام کروز در نقش "متوشالح"!/ زندگی جد بزرگ حضرت نوح، روی پرده سینما

آی سینما نوشت: تام کروز که این روزها با «جک ریچر 2» به پرده سینما بازگشته است، به زودی به عنوان ستاره جدیدترین پروژه تاریخی، اکشن استودیوی «برادران وارنر» با عنوان «متوشالح» (Methuselah) جلوی دوربین می‌رود. به گزارش «ددلاین»، دیوید هیمن تهیه‌کننده فیلم‌های مطرح ...

ادعای کارگردان "پایان نامه": امیر آقایی و حامد کمیلی، پرپر می‌زدند در فیلم بازی کنند/ خانم توسلی چیزی گفت، که مجبور شدم بدترش را بگویم/ اسم فیلم تازه‌ام هست: «می‌خوام آخوند بشم»!

آی سینما نوشت: حامد کلاهداری کارگردان فیلم پرحاشیه «پایان نامه» دو سال پس از ساخت این فیلم به سراغ فیلم کمدی «شاباش» رفت که تا مدت‌ها خبری از اکران آن نبود، او در گفت‌و‌گو با آی‌سینما از آخرین وضعیت این فیلم می‌گوید و در بخش‌هایی از صحبت‌هایش درباره اظهار پشیمانی با ...

حمایت جشنواره بین المللی تئاتر فجر از آثار ضد کشتار و ترور

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید اسدی روز دوشنبه در نوبت بعدازظهر نخستین نشست مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا در تهران اظهار کرد: جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان بزرگترین و معتبرترین رویداد تئاتری ایران، همه ساله در دهه پایانی ژانویه و همزمان با جشن پیر ...

آقای کامرون قول داده که "آواتار"های جدید، تکراری نباشد/ کدام پیشرفت‌های تکنولوژیک در راه است؟

جیمز کامرون سازنده مجموعه «آواتار» به مخاطبانش قول داد در ساخت ادامه‌های این فیلم نوآوری و ابتکار را فراموش نکند و به تکرار خودش نپردازد. به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، کارگردان مشهور قول داده است که در ادامه‌هایی که ...

بادیگارد کتابی سینمایی که سینمای ایران آن را نمی خواهد

به گزارش شامگاه دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا در این مراسم که در موسسه رسانه ای فرهنگی اوج برگزار شد درویش سخن خود را اینگونه آغاز کرد که من همیشه با حاتمی کیا صریح سخن گفته ام ولی امروز در حضور دوربین ها نمی توانم این کار را بکنم وچون اهل هنر نمایش و تصویر هستم با ف ...

کارشناس ارتباطات: صالحی امیری عملا اهل اعتدال است

حمید ضیایی پرور شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: صالحی امیری در دوره ریاست بر کتابخانه ملی با دعوت از صاحبنظران از طیف ها و گروه های فکری مختلف نشان داد به شعار اعتدال به معنای واقعی عمل می کند. وی افزود: صالحی امیری را از زمان حضو ...

پوسترهای نمایشگاه مطبوعات رونمایی شد

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، همزمان با تشریح برنامه ها و جزئیات بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از پنج پوستر این رویداد بزرگ رسانه ای نیز رونمایی بعمل آمد. معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: از آن ...

تفاوت میان مسعود ده‌نمکی با بهروز افخمی کجاست؟/ صحبت‌های احمد طالبی‌نژاد درباره بایکوت بعضی فیلم‌ها توسط مردم: آن چه از اعتقاد فیلمساز می‌جوشد، و آن چه سفارشی است/ در "کافه سینما" بخوانید

طالبی‌نژاد می‌گوید: هیچ تبلیغ یا ضدتبلیغی نمی‌تواند تاثیرگذارتر از دیدن فیلم توسط مردم یا بایکوت ازسوی آنها باشد. این مردم هستند که به دیگران توصیه می‌کنند فیلمی را تماشا کنند یا نه. این روزها بارها شاهد هستیم که می‌گویند فلان فیلم یا فلان بازیگر بایکوت شده است. ...

نقطه صفر مرزی ایران با شعارامنیت و صلح پذیرای هنرمندان دنیاست

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'فاتح باد پروا' روز دوشنبه در نوبت بعدازظهر نخستین نشست مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا در تهران طی سخنانی امنیت ایران در سطح منطقه را بی نظیر توصیف کرد و افزود: حضور شوم داعش در اطراف ایران، هیچ تاثیری بر فعالیت های هنری ما ندا ...

فیلم تازه ران هاوارد و تام هنکس نفروخت/ "دکتر استرنج" با قدرت آغاز کرد/ گزارش فروش سالن‌های سینمای جهان

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «دوزخ» در نخستین آخر هفته اکرانش در آمریکا تنها ۱۵ میلیون دلار فروش کرد. این فیلم که با بازی تام هنکس و فلیسیتی جونز ساخته شده در هفته‌ای که به استقبال هالووین می‌رفت، بازار را به کمدی ترسناک «اوه! هالووین مدآیی» ساخته تایلر پر ...

جایزه جشنواره اسپانیایی برای «فروشنده»

به گزارش ستاره ها به نقل از اکسپرس، «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی که در بخش غیررقابتی این جشنواره حضور داشت، موفق شد تا از هیات داوران جوان و از بین همه فیلم‌های بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی، این عنوان را به خود اختصاص دهد. جشنواره بین‌المللی فیلم سمینسی(Seminc ...

نکته! این مطلب توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. لطفا نظر خود را در رابطه به این مطلب در صفحه تماس با ما در میان بگذارید.

دو ماجرای عجیب: معرفی فردی در برنامه "هفت"به عنوان کارگردان فیلمی که آن را کارگردانی نکرده!+ نقل قولی در حمایت از "نقد رییس جمهور"، از زبان مهمانی که آن را بیان نکرده!

مصطفی آل‌احمد کارگردان فیلم «نویسنده بودن» نسبت به اتفاقاتی که در برنامه هفته گذشته هفت رخ داد واکنش نشان داد. به گزارش سینماسینما، آل‌احمد در این یادداشت آورده است: «نویسنده بودن» تنها فیلم مستند بلند درباره زندگی خصوصی، سیاسی و ادبی جلال آل احمد است که جایزه بهترین فیلم بیوگرافی سینما حقیقت را هم دریافت کرده و در حال حاضر هم در سینمای هنر و تجربه اکران شده است . بنابراین گزارش متن کامل این یادداشت به این شرح است: وقتی به من گفتند می خواهیم فیلم «نویسنده بودن» که مستندی است درباره جلال آل احمد را در برنامه هفت نقد کنیم، به عنوان تهیه کننده و کارگردان به عللی که همه می دانیم تردید داشتم در این برنامه حاضر شوم ، اما فکر کردم برای اولین بار در این برنامه نقد فیلم مستند صورت می گیرد و این خود یک گام به جلو است، گام دوم هم این که فیلم، یادآوری جلال است که سال هاست نقش آن در رسانه کمرنگ شده. فکر کردم فیلم مستند آرام آرام اهمیت خود را به رخ کشیده است، اما یک نگرانی دیگر هم داشتم و می دانستم تصویر واقعی جلال و نفرتی که از حزب توده و آن جریان ها داشت برای اصحابی که هنوز به آن اردوگاه سیمپات هستند خوشایند نیست و ممکن است با استفاده ابزاری از جریان های رایج، باردیگر بخواهند جلال واقعی را از دم تیغ بگذرانند. با این همه و با اینکه می دانستم روال نقد در این برنامه یک سویه است و نقد کارشناسانه کمتر دیده شده، اما فرصتی بود برای طرح دوباره جلال و اهمیت فیلم مستند و می خواستم تاکید کنم بر نقش مستند انتقادی در تلویزیون که تاکید هم کردم. اما در ۸ آبان در برنامه ی هفت چه گذشت و چگونه و چرا بر خلاف رسم معمول منتقد دومى را که همسو با منتقد اول و مخالف سرسخت فیلم بود وارد برنامه کردند؟ از طرف دیگر به چه حقی در کانال روابط عمومی برنامه هفت حرف های من را که سند آن خود برنامه است و فایل تصویری و ضبط شده ی آن موجود است تحریف می کنند؟! عینا نقل قول من بر اساس فایل ضبط شده :«ببینید آقای افخمی ، در جامعه ما هیچ کس نقد نمی پذیره ، پزشک نقد نمی پذیره ، خلبان نقد نمی پذیره ، وکیل مجلس نقد نمی پذیره ، وزیر نقد نمی پذیره ، هیچ دولت مردی تا به حال نشده بیاد و بگه من اشتباه کردم و مثل اینست که همه در یک پرده و هاله مقدسی قرار دارند که گویی هیچ کس هیچ اشکالی نداره.» این ها را من مو به مو از روی فایل ضبط شده ی برنامه نوشتم و عین کلمات من است. اما روابط عمومی برنامه در کانال مجازی خود در تلگرام و در فرستادن خبر به سایت ها، حرف های مرا اینطور نشر داده است: «در جامعه ما متاسفانه هیچ کسی نقدی نمی پذیرد، از دکتر و مهندس تا وزیر و رئیس جمهور . » در کلمات من واژه رئیس جمهور نیست، اما روابط عمومی برنامه هفت واژه رئیس جمهور را به جای وکیل مجلس آورده ، البته در این شکی نیست که همگان خوبست نقد پذیر باشند اما اینکه روابط عمومی برنامه هفت، جمله دولتمردان را خلاصه در وزیر و رئیس جمهور کرده ، تحریف آشکار حرف های من است. و همینجا از همه ی خبرگزاری ها و سایت و روزنامه ها که خبر روابط عمومی برنامه هفت را نشر دادند می خواهم تا این یادداشت را هم به رسم امانت داری و بنابر قانون مطبوعات منتشر کنند تا تاکیدی باشد بر امانت داری و حقوق انسانی . در قسمت های دیگر هم، روابط عمومی برنامه هفت، حرف های من را تحریف کرده، از آن جمله آن جا که با تنها سوال آقای قزلی که چرا نامه جلال به امام در این فیلم حذف شده ، فقط ذکر شده که من گفتم نامه مهم نبوده، باز بنابر فایل تصویری برنامه توضیح دادم که مهمتر از نامه ملاقات با امام بوده که آقای شمس آل احمد به تفسیر در فیلم شرح ملاقات را آورده است. چطور از نظر آقایان، آن نامه که روشنگر موضوع خاصی نیست ، مهمه، ولی ملاقات با امام که در فیلم آمده مهم نیست ؟ تا آن جا که اصلا آقای فراستی حضور شمس آل احمد را که اتفاقا تنها کسی است که به ملاقات با امام اشاره می کند بی ثمر می داند. و این به روشنی بیان گر آنست که موضوع نامه به امام مورد استفاده ابزاری است. کم اهمیت دادن شمس که برادر نویسنده و ناشر اغلب کارهای او بوده و ملاقات با امام را هم او شرح می دهد حکایت از پارادوکس معنایی دارد که آقای فراستی و همکارشان را در این تناقض آشکار قرار می دهد. بقیه حرف های ایشان هم از آن جمله : «ماقبل نقد و ماقبل فرم و غیره » چنان ماقبل کلیشه بود که جای بحث نمی گذارد و پیداست منتقد برنامه با فیلم مستند آشنا نیست زیرا که از همان حرف هایی که برای فیلم داستانی استفاده می کند در این خصوص هم مدد می گیرد و حرف تازه ای ندارد جز کلی گویی که:«فیلم ملات ندارد و ...» اما راه نقد، نقد روشنگرانه و مسئول و حق طلبانه همواره باز است و همینجا از کسانی که می خواهند راه نقد را با تخریب آن مسدود کنند، دعوت به صداقت در گفتار و اندیشه می کنم. البته در برنامه هفت جمعه ۸ آبان اتفاقات بدیع دیگری هم افتاد که مخاطبین را شگفت زده و من هم از آن بی خبر بودم و ظاهرا دست اندرکاران برنامه می خواستند شگفت زدگی ایجاد کنند، برنامه هفت تنها به نقد فیلم بلند در حال اکران می پردازد، آن هم با منتقد همیشگی برنامه. اما ناگهان بدون این که من از این بدعت خبرداشته باشم، فیلم کوتاهی که نه اکران شده و نه نویسنده و کارگردان آن حضور دارد به نقد گذاشته می شود.که البته با نقد فیلم کوتاه موافقم و امیدوارم این نیز تداوم پیدا کند و اگرنه مصداقی می شود بر استفاده ابزاری از فیلم کوتاه در برنامه هفت که سابقه نداشته است. آقاى مهدى قزلى ابتدا به عنوان فیلمساز آن فیلم کوتاه که اکران هم نشده و کسی آن را ندیده مطرح شدند ولى بعد معلوم شد ایشان فیلمساز نیستند و گفته شد نگارش فیلم از آن ایشان بوده و بعد معلوم شد نویسنده فیلم هم نیستند و بعد گفتند به هر حال به این فیلم کمک کردند و نسبت دارند که آن نسبت هم معلوم نشد که نشد. در همان جملات اول معلوم شد ایشان به کمک آقاى فراستى آمده است تا فیلم «نویسنده بودن»که من کارگردانش هستم را نقد کند. و البته این امر تا آن جا عجیب بود که مجرى برنامه، آقاى بهروز افخمى هم متعجب و پرسشگر خواهان توضیح از آقای فراستی شدند و این تذکر نشان از این داشت که این طرح آقاى فراستى بوده که ایشان به عنوان منتقد دوم و بر خلاف رسم برنامه وارد شوند. اگرچه آقای فراستی به این پرسش معترضانه آقای افخمی پاسخ نداد و بار دیگر هم آقای افخمی به این عدم پاسخ گویی معترض شد. بعد در میان برنامه از اتاق فرمان آمدند و به آقای افخمی یادداشتی دادند که نام نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه را ذکر کند و شفاف توضیح دهد که آقای قزلی فیلمساز آن فیلم نیست و قرار شد تصویر کتابی که ایشان درباره جلال نوشته است را نشان بدهند و بگویند ایشان نویسنده کتاب است ، احتمالا تهیه کنندگان آن فیلم با تماس هایی شکایت خود را به برنامه رفته اند و حالا بماند تا بعد ها و سرنوشت این کتاب که چه بوده و که بوده ... این همه طراحى براى حضور آقاى قزلى برای من جالب بود و خنده ام گرفته بود که این همه واهمه از فیلم «نویسنده بودن» است یا از من؟ و راستش فکر نمی کردم آقای مسعود فراستی این همه برای نقد فیلمی نگران شود. البته به نظر من سواد آقای فراستی و تجربشون بیشتر از این بود که از آقای قزلی کمک فکری بخواهد، شاید بیشتر کمک صوری بود و ظاهرا جملاتى رو که منتقد برنامه نمى خواست از زبان خودش بگوید ایشان مى گفت.(نامه به امام و از این دست) به هر حال بر خلاف رسم معمول برنامه «هفت» دو منتقد همسو و مخالف، به نقد فیلمی که ساخته بودم نشستند. به این ترتیب زمان قانونی من را به یک سوم تقلیل دادند که البته از در اختیار گذاشتن همان زمان کم هم واهم
نقطه صفر مرزی ایران با شعارامنیت و صلح پذیرای هنرمندان دنیاست
جمله : «ماقبل نقد و ماقبل فرم و غیره » چنان ماقبل کلیشه بود که جای بحث نمی گذارد و پیداست منتقد برنامه با فیلم مستند آشنا نیست زیرا که از همان حرف هایی که برای فیلم داستانی استفاده می کند در این خصوص هم مدد می گیرد و حرف تازه ای ندارد جز کلی گویی که:«فیلم ملات ندارد و ...» اما راه نقد، نقد روشنگرانه و مسئول و حق طلبانه همواره باز است و همینجا از کسانی که می خواهند راه نقد را با تخریب آن مسدود کنند، دعوت به صداقت در گفتار و اندیشه می کنم. البته در برنامه هفت جمعه ۸ آبان اتفاقات بدیع دیگری هم افتاد که مخاطبین را شگفت زده و من هم از آن بی خبر بودم و ظاهرا دست اندرکاران برنامه می خواستند شگفت زدگی ایجاد کنند، برنامه هفت تنها به نقد فیلم بلند در حال اکران می پردازد، آن هم با منتقد همیشگی برنامه. اما ناگهان بدون این که من از این بدعت خبرداشته باشم، فیلم کوتاهی که نه اکران شده و نه نویسنده و کارگردان آن حضور دارد به نقد گذاشته می شود.که البته با نقد فیلم کوتاه موافقم و امیدوارم این نیز تداوم پیدا کند و اگرنه مصداقی می شود بر استفاده ابزاری از فیلم کوتاه در برنامه هفت که سابقه نداشته است. آقاى مهدى قزلى ابتدا به عنوان فیلمساز آن فیلم کوتاه که اکران هم نشده و کسی آن را ندیده مطرح شدند ولى بعد معلوم شد ایشان فیلمساز نیستند و گفته شد نگارش فیلم از آن ایشان بوده و بعد معلوم شد نویسنده فیلم هم نیستند و بعد گفتند به هر حال به این فیلم کمک کردند و نسبت دارند که آن نسبت هم معلوم نشد که نشد. در همان جملات اول معلوم شد ایشان به کمک آقاى فراستى آمده است تا فیلم «نویسنده بودن»که من کارگردانش هستم را نقد کند. و البته این امر تا آن جا عجیب بود که مجرى برنامه، آقاى بهروز افخمى هم متعجب و پرسشگر خواهان توضیح از آقای فراستی شدند و این تذکر نشان از این داشت که این طرح آقاى فراستى بوده که ایشان به عنوان منتقد دوم و بر خلاف رسم برنامه وارد شوند. اگرچه آقای فراستی به این پرسش معترضانه آقای افخمی پاسخ نداد و بار دیگر هم آقای افخمی به این عدم پاسخ گویی معترض شد. بعد در میان برنامه از اتاق فرمان آمدند و به آقای افخمی یادداشتی دادند که نام نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه را ذکر کند و شفاف توضیح دهد که آقای قزلی فیلمساز آن فیلم نیست و قرار شد تصویر کتابی که ایشان درباره جلال نوشته است را نشان بدهند و بگویند ایشان نویسنده کتاب است ، احتمالا تهیه کنندگان آن فیلم با تماس هایی شکایت خود را به برنامه رفته اند و حالا بماند تا بعد ها و سرنوشت این کتاب که چه بوده و که بوده ... این همه طراحى براى حضور آقاى قزلى برای من جالب بود و خنده ام گرفته بود که این همه واهمه از فیلم «نویسنده بودن» است یا از من؟ و راستش فکر نمی کردم آقای مسعود فراستی این همه برای نقد فیلمی نگران شود. البته به نظر من سواد آقای فراستی و تجربشون بیشتر از این بود که از آقای قزلی کمک فکری بخواهد، شاید بیشتر کمک صوری بود و ظاهرا جملاتى رو که منتقد برنامه نمى خواست از زبان خودش بگوید ایشان مى گفت.(نامه به امام و از این دست) به هر حال بر خلاف رسم معمول برنامه «هفت» دو منتقد همسو و مخالف، به نقد فیلمی که ساخته بودم نشستند. به این ترتیب زمان قانونی من را به یک سوم تقلیل دادند که البته از در اختیار گذاشتن همان زمان کم هم واهمه داشتند. آقای قزلی چندبار هم از من خواست تا به پرسش ایشان به عنوان سوال مردم ایران پاسخ دهم که این هم از عجایب این روزگار است که افرادی خود را نماینده ی مردم ایران می دانند، آن هم بی هیچ مدرک و دلیلی . با این همه حضور ایشان را به فال نیک مى گیرم ، زیرا اینگونه ، خیلى از مسائل روشن تر شد. «نویسنده بودن» تنها فیلم مستند بلند درباره زندگی خصوصی ، سیاسی و ادبی جلال آل احمد است که جایزه بهترین فیلم بیوگرافی سینما حقیقت را هم دریافت کرده و همینک در سینمای هنر و تجربه اکران شده است. فکر می کنم فیلم نویسنده بودن و تفکر حق طلبانه ی جلال آل احمد، بار دیگر از پس سالیان رعشه بر تفکر ارتجاعی می اندازد که گروهی را از تصویر واقعی او نگران می کند، تصویری که از او دیو یا فرشته نمی سازد، تصویری که به او حق می دهد تا برای یافتن حقیقت در کوچه های خیال و آرمان سرگردان شود. تصویری که دیگر سنگی بر گوری نیست. مصطفی آل احمد