counter create hit
فرهنگ

نظر ها:

مطالب مرتبط:

جزییات پیش فروش بلیت های جشنواره جهانی فجر

پیش فروش بلیت های سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از چهارشنبه ۲۲ فروردین ساعت ۱۲ ظهر آغاز می شود.

تاکید رهبر انقلاب به توسعه روابط با پاکستان

وزیر کشور گفت: علاقه و تاکید، مقام معظم رهبری به توسعه همه جانبه و عمیق روابط با پاکستان بر استحکام این روابط بیش از پیش افزوده است.

هاشمی: اجازه نمی دهیم هزینه درمان افزایش یابد

وزیر بهداشت : حضور ما در وزارت بهداشت یقیناً به طمع قدرت نبوده بلکه برای ایجاد تغییری بوده که ثمره آن، دستگیری از مستمندان، نیازمندان و افراد کم بضاعت است و تا زمانی که به این هدف آسیب نرسیده باشد، هستیم و تا زمانی که ما هستیم اجازه نمی دهیم اصول اولیه ای که م ...

ضرورت فضای باز سیاسی برای مقابله با خطرات

داوود هرميداس باوند . استاد روابط بين الملل در روزنامه شرق نوشت: تهديدات خارجي فزاينده در ماه هاي اخير را علاوه بر اهميت واقع نگري براي مديريت آنها در دستگاه ديپلماسي، با ابزارهاي داخلي نيز می توان اداره کرد. تلاش براي تحقق کامل حكومت قانون و ايجاد فضاي مطلوب و با ...

«فروشنده» را از زاویه ای دیگر تماشا کنید

هوشنگ گلمکانی در آیین دیدار فیلم مستند «درباره فروشنده» که مستندی درباره فیلم سینمایی «فروشنده» است، گفت: یکی از مهم ترین جنبه های فیلمهای فرهادی فیلمنامه هایش است و این ایرادات کودکانه که به این فیلم گرفته می شود، چیزهایی نیست که از چشم کسی مانند فرهادی دور مانده ...

توجه به درگذشتگان در شب جمعه

به گزارش جهان نیوز، پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صی الله علیه و آله فرمودند:  ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا می آیند و روبروی خانه ها می ایستند و هر یک با آوای حزین در حالی که می گرید می گوید ای کسان من ای فرزندانم، پدرم، مادرم، نزدیکانم به ما عطوفت کنید.  خد ...

توییت گستاخانه مشاور ولیعهد ابوظبی درباره ظریف

مشاور ولیعهد ابوظبی با انتشار عکس خنده ظریف نوشت: بعد از امروز تا زمانی طولانی نخواهی خندید!

گلچین مداحی شهادت امام موسی کاظم (ع)

به گزارش جهان نیوز، فایل صوتی گلچین مداحی شهادت امام موسی کاظم (ع) با نوای مداحان اهل بیت (ع) در این گزارش قابل دریافت است.   گلچین مداحی شهادت امام موسی کاظم (ع) با نوای سید مجید بنی فاطمه    عمری زدیم از دل صدا باب الحوائج را (روضه) ا ...

بهتاشِ پایتخت: حکم پیاز وسط ترشی را داشتم

اگر مخاطب جدی تئاتر باشید او را از سال ها قبل می شناسید و اگر اهل سینما هستید، درخشیدنش را در فیلم هایی مثل «لانتوری» و «کارگر ساده نیازمندیم» دیده اید و اگر نه، او را در چند سریال تلویزیونی دیده اید و امروز بهرام افشاری را بیشتر با نقش آفرینی در یکی از شخصیت های ا ...

جزئیات جدید پرداخت ارز دانشجویی

مبلغ قابل تأمین ارز دانشجویی حداکثر سالانه ۱۵۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها بابت شهریه دانشگاه و حداکثر ماهیانه ۱۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای دانشجو و حداکثر ماهیانه ۵۰۰ دلار برای هر عضو خانواده وی است. ...

رکوردشکنی قیمت نفت در پی منازعات سوریه

پس از این که عربستان اعلام کرد که موشکی که به ریاض شلیک شده بود را هدف قرار داده است و رییس جمهور آمریکا به روسیه در مورد حمله قریب الوقوع به سوریه اخطار داد، قیمت نفت جهش کرد. ...

شورای اروپا، تحریم حقوق بشریِ ایران را تمدید کرد

شورای اروپا تحریم ها علیه 82 فرد و یک نهاد ایرانی به بهانه های ادعایی حقوق بشر را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

هشدار دومای روسیه درباره سفر به خاورمیانه

مجلس دومای روسیه از شهروندان این کشور خواست تا در پی تهدیدات آمریکا برای حمله به سوریه به خاورمیانه سفر نکنند.

معرفی فیلم های پذیرفته شده در جشنواره جهانی فجر

اسامی فیلم های ایرانی و خارجی پذیرفته شده در بخش «سینمای سعادت»، «فانوس خیال»، «جشنواره جشنواره ها»، «جلوه گاه شرق» و «مستند زیر ذره بین» سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد. ...

ماتیس: قبل از هر حمله ای به کنگره خبر می دهیم

وزیر دفاع آمریکا امروز (پنج شنبه) اعلام کرد که دولت واشنگتن قبل از انجام هرگونه حمله ای به سوریه کنگره را در جریان خواهد گذاشت.

انگلیس با عملیات نظامی علیه سوریه موافقت کرد

کابینه نخست وزیر انگلیس در نشست اضطراری روز پنج شنبه، با لزوم «اقدام» جهت بازدارندگی در برابر کاربرد تسلیحات شیمیایی موافقت کرد.

نکته! این مطلب توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. لطفا نظر خود را در رابطه به این مطلب در صفحه تماس با ما در میان بگذارید.

او روش: هنر تئاتر مظلوم است

نفیسه روشن: تئاتر یک هنر مظلوم است

روزنامه شهروند - احمد عظیمی: مردم تلویزیون. شاید لذت بخش, روشن, و غیره. آشنا با. نمایندگی در تعداد زیادی از تلویزیون های سری وجود ندارد. این سریال و سریال های تلویزیونی و غیره. (از آن است که در CV وجود ندارد) پنج مجموعه در شبکه خانگی فیلم کامل آنلاین. در نتیجه در میان مردم به ویژه کسانی که در تلویزیون سریال می توانید آن را با یک چهره آشنا. که در این روزها در یک بازی به نام "دندان". عملکرد به راهنمای "بازدید کنندگان" کسی که می خواهد به موضوعات روزمره زندگی البته با نگاه و ساختی متفاوت بپردازد. قالب این کار سورئالیستی است، همان که به فراواقع گرایی و رویاگونگی شهرت دارد. نفیسه روشن سال٦١ در تهران به دنیا آمده و در دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی، فقه و حقوق اسلامی خوانده است. با او به بهانه حضورش در تئاتر تابوتخانه به گفت وگو نشستیم و از حال وهوای تئاتر و کاری که این روزها در آن حاضر است، صحبت کردیم. آنچه در ادامه آمده، محصول پرسش های ما و پاسخ های این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. کاری که درحال حاضر در آن حضور دارید با نام تابوتخانه خاموش، روی صحنه است. موضوعی که در این نمایش به نظر می رسد این است که کار به شیوه دیگری ساخته شده است و تماشاگر باید با آن کلنجار برود. به همین دلیل نقش بازیگر در چنین نمایشی، کلیدی خواهد بود آن هم به نسبت کاری که به شیوه رئالیستی ساخته شده است. درباره این کار کمی صحبت می کنید، این که در تمرینات چطور به این نقش رسیدید و کار پیش رفت؟ راستش خیلی سخت بود. ما گه گاه در طول تمرینات، اتودهایی می زدیم تا به یک موضوع دست پیدا کنیم. در آغاز هم متنی نبود که مثلا کارگردان بگوید این را می خواهم با تمرین به آن برسیم. بارها شده که در طول تمرینات اتود زدیم و بعد به نتیجه نهایی رسیدیم، ولی این که بیننده و مخاطب چه دریافتی از نقش ها خواهد داشت، باید گفت آنهایی که مخاطب مستمر و دایمی تئاتر هستند، ارتباط خوبی با این نمایش برقرار می کنند. چرا مخاطب عادی در دریافت از این کار ممکن است مشکل داشته باشد؟ ساخته شدن برخی از کارهای سبک و کارهایی که ما خودمان به آن راحت الحلقوم می گوییم باعث ترویج نوعی سلیقه خاص در میان مخاطبان شده است که آنها ترجیح می دهند با نمایشی روبه رو باشند که به اصطلاح «هلو برو تو گلو» باشد و دریافت خیلی راحتی از آن وجود داشته باشد، به عبارتی شیوع این نوع کارها باعث شده است که مخاطب دنبال کارهای راحت باشد. کارهایی که خیلی درگیری و کلنجار ایجاد نمی کند و مخاطب برود خیلی راحت بنشیند و بعد از نمایش هم بگوید این نمایش خوب یا بد بود. اما باید توجه داشته باشیم مخاطب تئاتر این طور نیست. دست کم این طور نبوده و همیشه درصدی از مخاطبان وجود دارند که می خواهند و دوست دارند درگیر کارها شوند. این مخاطبان دنبال نمایش هایی می گردند که حرفی برای گفتن داشته باشند. این موضوع برای کاری که درحال حاضر، روی صحنه است در اصل یک برگ برنده است. کاری که درحال حاضر دارید انجام می دهید، در قالب سورئال است و این احتمالا ویژگی های خاص خود را دارد. مخاطبی که هنوز این کار را ندیده و می خواهد وارد سالن تئاتر شود، ممکن است درگیر پیچیدگی های موجود در این قالب شود... بله، این کار کاملا سورئال است. اصلا ما باید بدانیم چند درصد از مخاطبان ما می دانند تفاوت بین سورئال و رئال چیست. همین که بتوانند تفاوت این دو مقوله را به ریز دربیاورند و نکاتش را پیدا کنند، طی اجرای کار خواهند فهمید این کار در چه قالبی ساخته شده است. این شیوه کار به طور قطع برای خود بازیگر هم ممکن است چالش ایجاد کند. شما به عنوان یک بازیگر حتما می دانید و تفاوت بین کار سورئال و رئال را می فهمید و همین هم احتمالا باعث می شود انرژی بیشتری از شما گرفته شود. این برداشت که ممکن است نزد مخاطب تئاتر وجود داشته باشد، برداشت درستی است یا خیر؟ واقعیت این است که برای یک بازیگر اهمیت ندارد که کار در چه قالبی، ساخته شده است. این که نمایشی در قالب رئالیسم باشد یا نمایش دیگری در قالب سورئالیسم باشد عملا برای بازیگر تفاوتی ندارد. همین امر باعث می شود در صرف انرژی هم تفاوتی نداشته باشد، اما ممکن است پیچیدگی هایی برای بازیگر در حین کار به وجود بیاید که به ورود و خروج بازیگرها، میزانسن یا دیگر موارد، ربط دارد. این موضوع است که هم کار را متفاوت می کند و هم ممکن است بازی ها در فضای جدید انجام شود. مخاطب هم احتمالا باید درک کند این طور نیست که یک بازیگر در کاری رئال، وزنه ٥٠کیلوگرم می زند و در کار سورئال وزنه ١٠٠کیلویی، تفاوت ها هم همان طور که عرض کردم کمی در پیچیدگی های میزانسن است و تفاوت هایی در دیالوگ ها و حس وحال ها. این موضوعی که درحال حاضر می خواهم طرح کنم برای من مخاطب قابل درک نیست. برای همین به عنوان سوال مطرح می کنم. موضوع این است که من مخاطب آن جا روی صندلی نشسته ام و شما دارید این جا روی صحنه، نمایش را اجر می کنید. فعلا اشاره به این نمایش نیست، به کلیت نمایش اشاره دارم. مخاطب در گیرودار یک نمایش ممکن است خسته شود، گیج شود، حیران شود و هر احساس دیگری پیدا کند.در تئاتر هم معروف است که می گویند نفس مخاطب و بازیگر به هم می خورد و فضایی ویژه خود را به وجود می آورد. با این توضیح سوالم این است شما به عنوان یک بازیگر وقتی احساسات تماشاگر را می بینید، چشم تان به چشمش گره می خورد و مثلا احساس می کنید تماشاگر گیج است یا حیران، یا شاد است و سرخوش، آیا این احساسات بر شما به عنوان یک بازیگر تئاتر تأثیر می گذارد؟ نه به هیچ عنوان. من مطابق تجربه خودم می گویم که مخاطب هر احساسی داشته باشد به بازیگر روی صحنه انرژی می دهد و توفیری هم ندارد که این احساس چه باشد. از کار خوشش بیاید یا نه. هر احساسی که به بازیگر دست بدهد، من بازیگر این را می فهمم که کار تأثیر داشته، یک تأثیر این است که فرد را مجذوب می کند و تأثیر دیگر هم ممکن است این باشد که کار احساس حتی ناخوشایند در او به وجود بیاورد. من بازیگر از این احساسات حتی متضاد، انرژی می گیرم. بله، حتی اگر تماشاگر از کار خوشش نیاید، این می تواند به عنوان نقد سازنده برای من مورد استفاده قرار گیرد. اگر تماشاگر کار را دوست نداشته باشد، من از آن به عنوان نقد سازنده استفاده می کنم وگرنه تأثیر دیگری ندارد. حالا برمی گردم به این نمایش خاص و کار تابوتخانه خاموش. از تمرینات در این کار به خصوص بگوید و این که از کی شروع شد و چطور پیش رفت؟ تمرینات این نمایش خیلی سنگین بود. ما بیشتر وقت ها از ساعت١١ سر تمرینات حاضر می شدیم و تا ١٢ شب سر تمرین بودیم. بیشتر روزهای تمرین این کار ما بالغ بر ١٠ ساعت تمرین مداوم و مستمر بود. ما برگه برنده ای که در این کار داشتیم این است که تیم، تیم خیلی منسجمی بود و با کارگردان هم هماهنگی کامل داشتیم. همه عوامل از عوامل صحنه، سرگروه ها، دکور، لباس، گریم، تمام آدم ها یک دست، نازنین و دوست داشتنی بودند. خوشبختانه قبل از این، چند کار مشترک با بچه های این تیم داشتیم و همین عامل سبب شده بود بچه ها هماهنگی بسیار خوبی با هم داشته باشند. برخی کارها این طور است که تولیدکنندگان، بازیگران و... کار مشترک با هم انجام نداده اند و خود موضوع ارتباط گیری با اعضای تیم یک پروسه را باید بگذراند، اما در این تیم این طور نبود که تازه بخواهیم همدیگر را بشناسیم، به همین دلیل کارها خیلی خوب پیش می رفت. این تمرین طولانی خیلی سخت نبود؟ سخت بود، اما چون همه بچه ها یکدست بودند باعث می شد این ١٠، ١١ ساعت تمرین و سختی هایش را حس نکنیم. اطلاعات کلی درباره بازیگری می گوید که هم بازی و پارتنر بازی ممکن که نه، حتما روی بازی فرد مقابل تأثیر می گذارد. در این نمایش مهران نائم نقش مقابل شما را بازی می کرد. کار با او راحت بود؟ خوشبختانه من قبلا با آقای نائم در سریال ١٢٥، سریال آتش نشان ها هم بازی بودیم و همکاری داشتیم. ایشان از دوستان خوب و از همکاران خیلی خوب من هستند، به همین دلیل کار، کار خیلی سختی نبود و خیلی وقت ها با هم مشورت می کردیم و به نتیجه مشترک می رسیدم. خوشبختانه همکاری با دیگر دوستان بازیگر در این کار هم خیلی مثبت بود و مشکلی از این بابت وجود نداشت. داستان همان طور که صحبت کردیم، کمی پیچیدگی دارد. این موضوع برای بازیگران چطور است آیا همان پیچیدگی هایی که ما هنگام تماشا حس می کنیم، شما هم به عنوان بازیگر با آن درگیر هستید؟ بله! روزهای نخست این موضوع برای ما هم پیچیدگی هایی داشت، اما خوشبختانه کم کم مثل این که تکه های پازل را کنار هم بگذاریم، راحت تر شد. در طول تمرینات هم روی صحنه داستان را تحلیل و اجرا کردیم و به جایی رسیدم که کار برای ما باورپذیرتر شد و همه توانستیم با آن ارتباط بسیار خوبی برقرار کنیم. همین امر هم باعث می شود (به نظر من) مخاطب آن را حس کند و احساس خوبی داشته باشد. البته این را باید ذکر کنم که طبیعی است، به هرحال یک داستان و خطی از کار وجود دارد و وقتی قرار است به صورت قطعاتی کنار هم قرار بگیرد، ممکن است سختی هایی به وجود بیاید. اما خوشبختانه با کارهایی که انجام شد و هماهنگی های خوبی که وجود داشت، به سرانجام خوبی رسید. طی روزهای اجرا که تا امروز گذراندید، مخاطبانی همراه شما بوده اند. حضور مخاطب و استقبال آن، در تئاتر خیلی مهم است. در تلویزیون سریال تولید و بعد پخش می شود و شاید بازیگر به دلیل گرفتاری های شخصی که هنگام پخش سریال خواهد داشت، خیلی درگیر بازتاب آن نشود. اما در تئاتر این طور نیست. با تمام این توضیحات، آیا خودتان از کار و استقبال مخاطب راضی هستید؟ بله، قطعا ما راضی هستیم، اما این را هم باید عرض کنم که یکی از اجراهای ما با شب یلدا تقارن پیدا کرد. من خودم اگر جای مخاطب باشم، هیچ وقت منزل پدری و فرصت در کنار خانواده بودن و حضور در کنار پدربزرگ و مادربزرگ را رها نمی کنم که بیایم تئاتر ببینم. موضوع دیگر هم بحث آلودگی هوا بود که کمی از آن تأثیر پذیرفتیم و موضوعاتی از این قبیل. یک سری تشنجات باعث شد برخی از اجراها خیلی مناسب نباشد، به هرحال مردم ما حق دارند، زیرا آن جا، زندگی واقعی شان است و با این موضوعات که به وجود آمده، زندگی روزمره شان تحت تأثیر قرار گرفته است و من هم به عنوان یک بازیگر به آنها احترام می گذارم. آنها تئاتر یا برخی دیگر از امور را می توانند در اولویت های بعدی قرار دهند یا بعدا ببینند، اما معضلات زندگی روزانه را نمی توان معطل گذاشت. آن چند روز ما این تشنجات را داشتیم، اما خوشبختانه در مجموع، استقبال خیلی خوب بود. من خودم چند روز سایت خرید بلیت را نگاه می کردم، خوشبختانه وضع استقبال خوب بود. با مخاطبان از نزدیک صحبت کردید؟ این که بخواهید با آنها حرف بزنید که نظرشان چه بود؟ بله، با چند نفری صحبت کرده ام. نظرشان چطور بود؟ دو دسته بودند که البته طبیعی هم بود. برخی از مخاطبان کار را دوست داشتند و با آن ارتباط خوبی برقرار کرده بودند، برخی هم می گفتند که متوجه داستان نشدند. برای من در اینستاگرام هم پیغام گذاشتند که آن جا هم عده ای تشکر کردند و از علاقه شان به کار گفتند و برخی هم گفتند که متوجه نشدند داستان چیست. نظر خودتان درباره این نظرات چیست؟ این بخشی از کار است. طبیعی است که درباره هر کاری برخی آن را دوست داشته باشند و برخی با آن ارتباط برقرار نکنند یا برخی نمایشی را دوست داشته باشند و برخی هم نه، این طبیعی است. بگذارید من از خودم مثال بزنم. من فیلم درباره الی از مجموعه آثار اصغر فرهادی را وقتی در زمان ساخت و اکرانش دیدم، آن آخر داستان را متوجه نشدم، اما در مجموع کار آن قدر خوب بود و من آن قدر با بازی بازیگران آن ارتباط برقرار کردم و در مجموع بازی ها در این کار آن قدر خوب بود که این نقیصه که آخر داستان چه شد، اهمیتی پیدا نمی کرد. من خودم آن قدر این فیلم برایم تأثیرگذار بود که بیشتر به کار فکر می کردم. برای آن مخاطبانی که می گویند نفهمیدیم، چه توضیحی می توان داد؟ به نظر من بیایند یک بار دیگر کار را ببینند یا بروند درباره این کار تحقیق کنند. مثلا چه در بروشور یا در رسانه ها نوشته را بخوانند تا متوجه شوند. داستان خیلی پیچیده و سخت نیست که نتوان به آن دست پیدا کرد. سوالات من تمام شد، اما شاید شما دوست داشته باشید موضوعی را با مخاطبان درمیان بگذارید. نه! موضوع خاصی نیست، اما از فرصت استفاده می کنم و به عنوان یک هنرمند به آنها می گویم تئاتر یک هنر مظلوم است، نه بودجه خاصی دارد و نه از سمت نهادی خاص حمایت می شود. دیدن مردم و آمدن مخاطبان برای تماشای یک نمایش، هم به بازیگران و عوامل کار انرژی می دهد و هم می تواند از این هنر مظلوم حمایت کند. این را هم باید به مخاطبان عرض کنم که تئاتر ما، تئاتری قوی و در مقایسه با بسیاری از کشورها پیشرو است، حتی در مقایسه با کشورهای اروپایی تئاتر در ایران خیلی پیشرفت کرده و در اصل ما در تئاتر مدعی هستیم و همه ما وقتی می بینیم چنین چیزی و با این جایگاه در کشور داریم، باید از آن حمایت کنیم.